INFORÁDIÓ 
2019. június 19. szerda
Gyárfás

eu

google

büntetés

hirdetés

London, 2017. június 27. A Google amerikai informatikai óriáscég logója a londoni iroda bejárata felett 2017. június 27-én. Az Európai Bizottság rekordösszegű, mintegy 2,4 milliárd eurós bírságot szabott ki a Google-ra a versenyszabályok megsértése miatt, miután a cég a Google Shopping kereskedelmi szolgáltatás találatait kiemelt helyen szerepelteti a keresési találatok között, eltereli a fogyasztókat versenytársaitól és potenciálisan megkárosítja a vásárlókat. (MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga)

A gigabírság után módosít európai rendszerén a Google

Közel 1,5 milliárd eurós büntetést kapott a Google anyacége az Európai Uniótól. Az internetes óriást „versenyellenes” magatartása miatt marasztalták el.

A Google tíz éven át blokkolta a rivális online hirdetők reklámjait találati listáján – így látja az Európai Bizottság és ezért masszív büntetést varrt az amerikai internetes óriás anyacége, az Alphabet nyakába. A Google jelszava a kezdetekben egy idealistán csengő mondat, „ne tégy rosszat” volt – mostanra azonban a vállalat behálózta a világot, hatalmas reklámösszegeket termel a felhasználói által ingyen átadott személyes adatokból bányászó algoritmusaival, és a hatóságok szerint vissza is él domináns pozíciójával.

Az EU most sorozatban harmadik, a vártnál nagyobb büntetéssel sújtotta a céget, kevesebb mint két évvel egy hasonló szankció után.

Az Alphabet így Európában már 8,2 milliárd dollárnyi bírságot gyűjtött be magának. Az Unió versenyügyi biztosa, Margarethe Vestager szerint a cég a versenyt akadályozó módon korlátozta 2006 és 16 között a nem alá tartozó versenytársak megjelenését a keresési találatok között. Ezzel „megtagadta a lehetőséget más cégekről, hogy fair módon versenyezzenek és fejlesztéseket hajtsanak végre”. A kihágás „komoly és hosszan tartó” volt – tette hozzá a biztos.

Az EU a Google online hirdetéseiben érintett AdSense üzletágára fókuszált. Ez szöveges reklámokat generál az egyéb weboldalak számára, a rajtuk folytatott keresések alapján. 2006-ban a Google közölte egyes vállalkozásokkal: ha nagyobb részesedést akarnak a keresési találatok alapján érkező megrendelésekből, akkor kizárólag az AdSense-t telepíthetik az oldalukra. 2009-ben a cég lazított feltételein és rivális reklámokat is engedélyezett a partnerek oldalain, de kikötötte, hogy a Google-reklámokat az oldalnak arra részére tegyék, amelyet a a felhasználók könnyebben észrevesznek. Ezt a feltételt végül 2016-ban törölték.

Az EU szerint a Google domináns szerepet játszott a vizsgált időszak során az Európai Gazdasági Térségben, amelybe az uniós tagállamok mellett Norvégia, Izland és Liechtenstein is beletartozik.

„Azért vezették be a feltételeket, hogy kizárják a riválisokat a piacról”

– mondta az Európai Biztos. Az eredmény pedig az volt, hogy az amerikai technológiai cég 85 százalékos részesedéssel működött az időszakban.

A Google azzal próbálja elejét venni a további büntetéseknek, hogy módosítja módszerét, amivel az európai piacon megjeleníti az online reklámokat. Emellett az Android telefon-felhasználóknak alternatív böngészőt és keresőprogramot ajánl. Az európai felhasználók az utóbbi hetekben már láthatták a versenytársak oldalaira mutató linkeket a Google-kereső találati listáján, a Google saját ajánlatai és a fizetett hirdetések felett. A cég azt mondja: odafigyel az EU Bizottság érveire és a következő hónapokban „Európában frissíti termékeit”.

Nyitókép: Facundo Arrizabalaga

Kapcsolódó hang

A gigabírság után módosít európai rendszerén a Google
 


A címlapról ajánljuk

Rosszul lett Angela Merkel

Volodimir Zelenszkij ukrán államfővel folytatott megbeszélése után az ukrán válság kezelésével...
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018