Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
deer crosses a country road
Nyitókép: Marcus Millo/Getty Images

Mostantól az MI szólhat az autósoknak, ha jön a veszély – már tesztelik

Ausztrál kutatók egy speciális kamerás rendszert fejlesztettek ki, ami nemcsak érzékelni tudja az út mentén felbukkanó vadakat, de folyamatosan tanul, így egyre pontosabb lesz.

Sikeresen tesztelték Ausztráliában a világ első olyan technológiáját, ami a mesterséges intelligencia segítségével előzi meg, hogy az autók az úton átvonuló vadakkal ütközzenek – számolt be róla az Interesting Engineering, amit a hvg.hu szemlézett. A rendszert a Sydney-i Egyetem és a Queenslandi Műszaki Egyetem mérnökei fejlesztették ki.

A rendszer az út szélén megjelenő állatokat monitorozza, majd amikor felbukkan egy veszélyt jelentő vad, valós időben küld jelzést az autósoknak. Mivel a fejlesztés nyílt forráskódú, így a világ bármely pontján hozzáférhető és alkalmazható lesz. A szakemberek szerint ez lehetővé teheti, hogy nagyobb biztonságban legyenek a veszélyeztetett állatfajok. Ilyenek például a vörös pandák Nepálban, az óriás hangyászok Brazíliában vagy a hópárducok Közép-Ázsiában.

A LAARMA (Large Animal Activated Roadside Monitoring and Alert) nevű rendszert Észak-Queenslandben tesztelték le a szakemberek egy olyan régióban, ahol gyakran gázolnak el az autósok kazuárokat. A rendszer oszlopokra szerelt érzékelőket – RGB kamerákat, hőkamerákat és LiDAR-t – kombinál egy öntanuló mesterséges intelligenciával, amely idővel javítja az észlelés pontosságát.

A vadak észlelésekor a sofőröket villogó táblák figyelmeztetik a veszélyre.

Egy öt hónapos terepi kísérlet során Kurandában a LAARMA 97 százalékos észlelési pontosságot ért el, és több mint 287 észlelést regisztrált. Ez a járművek sebességét átlagosan 6,3 km/h-val csökkentette. Hogy a figyelmeztetés hatékony legyen, a Queenslandi Műszaki Egyetem kutatói olyan megoldásokat terveztek, amelyek a leginkább hathatnak az autósokra. Ezeket aztán számos tesztnek vetették alá, mielőtt kiválasztották a leginkább megfelelőt – olvasható.

Mivel a rendszer önmagát fejleszti, ezért a kezdeti 4,2 százalékos észlelési arány 78,5 százalékra javult a kísérlet végére.

A szakemberek hamarosan a GitHubon teszik majd elérhetővé a program forráskódját.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×