Infostart.hu
eur:
387.91
usd:
331.18
bux:
0
2025. december 19. péntek Viola
Electric car in charging
Nyitókép: seksan Mongkhonkhamsao/Getty Images

Elektromos autók: nem égnek, nem borulnak, de gyilkolnak

A jóval magsabb tömeg miatt ütközés esetén sokkal veszélyesebbek a közlekedés többi résztvevőjére.

Az elektromos és a belső égésű motoros járművek ugyanazon töréstesztelési eljárásokon esnek át, hogy értékeljék ütközésbiztonságukat és az utasok védelmét. Az egyesült államokbeli Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) által végzett ütközési tesztek során egyetlen elektromos jármű sem gyulladt ki, az emiatti aggodalom a médiában túlzott – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az IIHS tesztjei mind azt mutatják, hogy az elektromos járművek jobban megvédik az utasaikat, mint a belső égésű társaik. Az elektromos járművek előnye a fizika adottságaikban rejlik. Az autó alján elhelyezett masszív akkumulátorcsomagjuknak köszönhetően az elektromos járművek sokkal nagyobb súlyt hordoznak, és alacsonyabb súlyponttal rendelkeznek, mint a hagyományos járművek. Ez drasztikusan csökkenti a borulásos balesetek valószínűségét, amelyekben egyébként igen magas a halálesetek aránya. Ráadásul az ütközési dinamika azt diktálja, hogy két jármű ütközésekor a nehezebb járműnek egyértelmű előnye van, mivel nem lassul olyan hirtelen, ami erősen kihat az utasok sérülésének kockázatára.

Ütközéskor az elektromos járművek ugyanakkor számos egyéb biztonsági kihívást jelentenek. Míg ezek többletsúlya természetes előnyt jelent az utasok védelmében, egyben azt is jelenti, hogy más járművekre hárul az a teher, hogy nagyobb ütközési energiát nyeljenek el a nehezebb elektromos járművekkel való ütközés során. Az ütközéseket elemző tanulmányok a járművek „agresszivitását” a többi járműben okozott kár mértékével mérik, és a nehezebb modelleket szinte mindig agresszívebbnek tekintik.

További gondot jelent, hogy az elektromos járművek – különösen azok, amelyek alacsony sebességnél hangtalanul működnek – fokozott kockázatot jelentenek a gyalogosok, kerékpárosok és mások számára, akik esetleg nem érzékelik az elektromos járművek közeledését.

Címlapról ajánljuk
Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben
Helyszíni képes tudósítás

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.

Fenyőfaválasztás körüli mizériák – számos tévhitet cáfol az ökológus

A HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont kutatója szerint érdemes alternatív karácsonyfa-megoldásokban is gondolkodni, de ha valaki élő fenyőt vásárol, akkor lehetőség szerint Magyarországon termesztett, ne túl nagyméretű fenyőt válasszon, amit az ünnepek után komposztálhat. Aszalós Réka az InfoRádióban elmondta: a műfenyők nagyrészt PVC-ből készülnek, ami nem lebomló műanyag, így egy idő után a műfenyő olyan hulladék lesz, ami szennyezi a környezetet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×