eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Az indonéziai nemzeti katasztrófavédelmi ügynökség, a BASARNAS tagjai gyűjtik az indonéz Lion Air légitársaság utasszállító repülőgépének tengerből kihalászott maradványait Tanjung Karawang kikötőjében 2018. október 29-én. A belföldi viszonylatban közlekedő gép Jakartából a Szumátra melletti Bangka szigetre tartott. A légitársaság szóvivője elmondta: mindössze 13 perccel a felszállás után elvesztették a kapcsolatot a Boeing 737-800 típusú géppel. A tengerbe zuhant repülőgép fedélzetén 178 felnőtt utas, egy gyerek és két csecsemő utazott, a személyzet héttagú volt.
Nyitókép: MTI/EPA/Bagus Indahono

Kiderült, mi okozta a Lion Air gépének kataszrófáját

Az egy évvel ezelőtti katasztrófában 189-en vesztették életüket, több ok vezetett a szerencsétlenséghez.

Nem vette kellőképpen figyelembe a Boeing amerikai repülőgépgyártó a 737 MAX típusú repülőgépébe beépített vezérlő szoftver kialakításában rejlő esetleges kockázatokat, és ez, valamint a pilótahibák és a karbantartás során feltárt hiányosságok vezettek az indonéziai Lion Air légitársaság gépének 2018. októberi katasztrófájához - állapították meg indonéz nyomozók a 189 halálos áldozatot követelő balesetet kivizsgáló végleges jelentésükben.

A Reuters hírügynökség birtokába jutott dokumentum szerint a súlyos légi balesethez a légitársaság munkatársainak a hibái is hozzájárultak.

A Boeing 737 MAX indonéziai katasztrófája után öt hónappal az etióp légitársaság ugyanilyen típusú gépe is balesetet szenvedett.

A 737 MAX gépeket ezt követően átmenetileg világszerte kivonták a forgalomból, és a Boeing súlyos válságba került.

Az indonéz nyomozók végső jelentésükben ajánlásokat fogalmaztak meg a Boeing, a Lion Air légitársaság, az amerikai repülésügyi hatóság (FAA) és más ügynökségek számára. A várhatóan pénteken vagy szombaton nyilvánosságra kerülő jelentés készítői

bírálták a repülőgép átesésvédelmi rendszerét (MCAS), amely automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett.

A jelentés kitért továbbá arra is, hogy nem volt elégséges a pilóták közti kommunikáció és a gép kézi vezérlésekor is hiányosságokat állapítottak meg.A járat teljesítése közben

az első tiszt nem tudta, melyik ellenőrző listát kell megkeresnie a kezelési útmutatóban, és azokat a feladatokat sem tudta elvégezni, amelyeket fejből kellett volna tudnia.

Vele kapcsolatban a jelentés megjegyezte, hogy a képzések során is gyengén teljesített. A kapitány - aki a jelentés szerint influenzás volt - nem tájékoztatta megfelelően az első tisztet, amikor átadta neki az irányítást. Az első tiszt közölte a kapitánnyal, hogy eredetileg nem volt beosztva az érintett járatra, hajnali 4-kor hívták be dolgozni.

A karbantartási hiányosságokkal kapcsolatban a jelentés azt írta, hogy

az átesésvédelmi rendszert adatokkal ellátó állásszögjeladót egy javítás során félrekalibrálták és a Lion Air szakemberei nem tesztelték a visszaszerelés előtt.

A Lion Airnek a hatóság szerint ideiglenesen ki kellett volna vonnia a gépet a forgalomból a korábbi járatok teljesítése után talált műszaki hibák miatt. A vizsgálat azt is kiderítette, hogy

a balesetben érintett gép szerviznaplójából 31 oldal hiányzott.

A légi baleseteket vizsgáló indonéz nyomozó azt mondta: a szerencsétlenséget események láncolata okozta, ezek közül nem lehet egyetlen fő okot kiemelni. A vizsgálatok alapján

kilenc különböző dolog járult hozzá a balesethez, ha ezek közül akár csak egy nem áll fenn, akkor elképzelhető, hogy a katasztrófa nem következik be.

A Boeing a jelentésre reagálva közleményében azt írta, folyamatosan dolgoznak a 737 MAX repülésirányító rendszerének javításán és a képzési anyagok frissítésén. A társaság a napokban hozta nyilvánosságra harmadik negyedéves pénzügyi jelentését, amelyben jelentősen csökkenő profitról számoltak be. Az év első kilenc hónapjában a cég üzemi eredménye 97 százalékkal, 229 millióra, az adózott nyeresége pedig 95 százalékkal, 374 millió dollárra zuhant.

Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×