eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Cargo ship in import export and business logistic, Logistic and transportation of International Container Cargo ship in the open sea, Aerial shot from drone, Thailand.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Még csak most jön az igazi globális logisztikai válság

A világgazdaság számára is komoly problémákat jelenthet majd a Kínában jelenleg zajló koronavírus-kitörések miatt az ázsiai országban ragadó nagy mennyiségű áru. Az ukrajnai háború is ront a helyzeten.

"A világszerte használt tárgyak nagy részét vagy azok alapanyagait Kínában gyártják: olyan logisztikai zűrzavart láthatunk a közeljövőben, ami mellett eltörpül majd az, ami 2020–2021-et jellemezte" - mondta az NBC-nek Richard Martin üzleti szakértő.

Martin szerint Kína a globális kereslet 20 százalékát elégíti ki, de logisztikai szerepe ennél jóval jelentősebb.

A GDP jelentős százaléka eshet ki

A globális ellátási lánc a világjárvány első hónapjai óta kihívásokkal küzdött, ami több tényező miatt alakult ki – a logisztikai szolgáltatások nem tudtak lépést tartani a kereskedelmi volumennel, illetve Ázsia egyes részein a fertőzések nagy száma az áruforgalom megszakításával fenyegetett.

Az ukrajnai háború a jelenlegi helyzeten csak tovább ront.

Kína az elmúlt hetekben az eddigi legsúlyosabb helyi koronavírus-járvánnyal küzd. A Nomura vezető közgazdásza, Rob Subbarama szerint ha megnézzük azokat a tartományokat, ahol részleges vagy teljes zárlat van, az becsléseik szerint a kínai GDP mintegy 40 százalékát teszi ki.

Országszerte problémás a helyzet

Sanghaj városa a legsúlyosabban érintett helyek közé tartozik, ahol a helyi hatóságok szigorú lezárásokat vezettek be. Az északi Csilin tartományt, ahol számos autógyár található, szintén súlyosan érintette a katasztrófa.

"A probléma az egész országot érinti, nemcsak Sanghajban, hanem délen, Kantonban és természetesen Csilinben is, ahol sok a gyártóüzem" – mondta Martin.

A helyi tisztviselők teljes városokat zárnak le, mert félnek a pekingi büntetéstől, ha területük gócponttá válna.

Subbaraman szerint az ellátási zavarok egyre jelentősebbek.

"Úgy gondoljuk, hogy a kínai kiskereskedelmi forgalom valószínűleg egyenesen visszaesik márciusban, Kína jelenleg rendkívül gyengének tűnik, és több politikai ösztönzőre van szüksége" – tette hozzá.

A zéró Covid ennek ellenére marad

Kína a pandémia kezdete óta szigorú zéró Covid stratégiát követ, amelynek keretében a fertőzések felfedezése után

gyorsan szigorú korlátozásokat vezetnek be.

Ezzel szemben a legtöbb ország mára már a Coviddal való együttélés irányába mozdult el és kezdi újra megnyitni határait a nemzetközi utazók előtt.

"Nem lehet látni, hogy Hszi Csin-ping elnök visszalépne a zéró Covidtól, ez szinte a kormányzat védjegyévé vált" – mondta Martin. Véleménye szerint a gazdaság lassulása lesz az ára az omikron hajtotta kínai kitörések visszaszorításának.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Az ünnepi időszak veszélyei: milliós károk, tragédiák előzhetők meg a füstérzékelővel

Az ünnepi időszak veszélyei: milliós károk, tragédiák előzhetők meg a füstérzékelővel

A karácsony a lakástüzek miatt kimondottan kockázatos időszak, ezért érdemes füstérzékelőt beszerezni. Dobson Tibor, a Magyar Tűzoltó Szövetség elnöke azt mondta az InfoRádióban, hogy sokan azt gondolják, velük nem történhet baj, nem kerülhetnek veszélybe, de figyelmeztetett: ez nem felelős hozzáállás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 23. 11:40
2024. november 23. 07:45
×
×
×
×