eur:
390.25
usd:
364.32
bux:
0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Cargo ship in import export and business logistic, Logistic and transportation of International Container Cargo ship in the open sea, Aerial shot from drone, Thailand.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Még csak most jön az igazi globális logisztikai válság

A világgazdaság számára is komoly problémákat jelenthet majd a Kínában jelenleg zajló koronavírus-kitörések miatt az ázsiai országban ragadó nagy mennyiségű áru. Az ukrajnai háború is ront a helyzeten.

"A világszerte használt tárgyak nagy részét vagy azok alapanyagait Kínában gyártják: olyan logisztikai zűrzavart láthatunk a közeljövőben, ami mellett eltörpül majd az, ami 2020–2021-et jellemezte" - mondta az NBC-nek Richard Martin üzleti szakértő.

Martin szerint Kína a globális kereslet 20 százalékát elégíti ki, de logisztikai szerepe ennél jóval jelentősebb.

A GDP jelentős százaléka eshet ki

A globális ellátási lánc a világjárvány első hónapjai óta kihívásokkal küzdött, ami több tényező miatt alakult ki – a logisztikai szolgáltatások nem tudtak lépést tartani a kereskedelmi volumennel, illetve Ázsia egyes részein a fertőzések nagy száma az áruforgalom megszakításával fenyegetett.

Az ukrajnai háború a jelenlegi helyzeten csak tovább ront.

Kína az elmúlt hetekben az eddigi legsúlyosabb helyi koronavírus-járvánnyal küzd. A Nomura vezető közgazdásza, Rob Subbarama szerint ha megnézzük azokat a tartományokat, ahol részleges vagy teljes zárlat van, az becsléseik szerint a kínai GDP mintegy 40 százalékát teszi ki.

Országszerte problémás a helyzet

Sanghaj városa a legsúlyosabban érintett helyek közé tartozik, ahol a helyi hatóságok szigorú lezárásokat vezettek be. Az északi Csilin tartományt, ahol számos autógyár található, szintén súlyosan érintette a katasztrófa.

"A probléma az egész országot érinti, nemcsak Sanghajban, hanem délen, Kantonban és természetesen Csilinben is, ahol sok a gyártóüzem" – mondta Martin.

A helyi tisztviselők teljes városokat zárnak le, mert félnek a pekingi büntetéstől, ha területük gócponttá válna.

Subbaraman szerint az ellátási zavarok egyre jelentősebbek.

"Úgy gondoljuk, hogy a kínai kiskereskedelmi forgalom valószínűleg egyenesen visszaesik márciusban, Kína jelenleg rendkívül gyengének tűnik, és több politikai ösztönzőre van szüksége" – tette hozzá.

A zéró Covid ennek ellenére marad

Kína a pandémia kezdete óta szigorú zéró Covid stratégiát követ, amelynek keretében a fertőzések felfedezése után

gyorsan szigorú korlátozásokat vezetnek be.

Ezzel szemben a legtöbb ország mára már a Coviddal való együttélés irányába mozdult el és kezdi újra megnyitni határait a nemzetközi utazók előtt.

"Nem lehet látni, hogy Hszi Csin-ping elnök visszalépne a zéró Covidtól, ez szinte a kormányzat védjegyévé vált" – mondta Martin. Véleménye szerint a gazdaság lassulása lesz az ára az omikron hajtotta kínai kitörések visszaszorításának.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×