Az orosz állami Vnyesekonombank lesz a Malév új kisebbségi tualjdonosa, és mivel szakmai partner is kell, ezért a céget az Aeroflottal együtt üzemeltetik majd - ezt jelentette be Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes szombaton.
A pénzügyminiszter már akkor is hangsúlyozta: a cél, hogy megőrizzék a Malév nemzeti jellegét, és ne veszítse el az uniós jogokat, de az sem utolsó szempont, hogy így a privatizációs szerződést sem éri csorba.
A Malév 2007-es privatizációjakor az Airbridge szerezte meg a légitársaság csaknem 100 százalékos részvénypakettjét. Az Airbridge többségi, 51 százalékos tulajdonosa két magyar magánszemély - Költő Magdolna és Kiss Kálmán, míg kisebbségi, 49 százalékos tulajdonosa Borisz Abramovics orosz üzletember volt.
Már a privatizációs szerződés aláírásakor is az orosz állami bank vállalt garanciát annak teljesítéséért, és azóta is az orosz bank finanszírozza az üzemeltelést.
A Malév Rt. 1992 júliusában alakult át állami vállalatból gazdasági társasággá ötmilliárd forint jegyzett és 10,2 milliárd forint saját tőokével, de a könyveiben egyúttal 12,5 milliárd forint banki kölcsön is szerepelt, ami már jól mutatta, hogy a társaságnak nem volt igazán tőkéje.
Nincs elég pénz
A magyar állam megpróbált túladni a nehézségekkel küszködő társaságon. Előbb az Alitalia vette meg a magyar légitársaság 35 százalékát, a magyar állam visszavásárlási garanciájával, de az olasz társaság pár év múlva visszaadta a magyar államnak Malév-részesedését, átmeneti jelleggel előbb az OTP-MKB akkor még közös cégének, az Airinvestnek, majd ismét állami tulajdonba.
2007-ben Borisz Abramovics és a két magyar magánszemély közös cége, az Airbridge 144 millió forintért vette meg a magyar légitársaságot, ezenfelül vállalta a 36 milliárd forintnyi hitelének visszafizetését, halasztott teljesítéssel.
Az ígért tőkeemelést a leendő új tulajdonos segítségével teljesítették. Ugyanakkor Borisz Abramovicsnak egyre jobban gyűltek a tartozásai az orosz légitársaságainál is.
A Malévnek az év végén mintegy 4 milliárd forint lejárt kötelezettsége volt emellett. Jelzálogjogot jegyeztetett be az APEH a földi kiszolgáló cégre, illetve a Budapest Airport a karbantartást végző Aeroplexre, valamint a Budapest Airporthoz került a Malév Lufthansa Technik Kft-ben meglévő 15 százalékos Malév-tulajdonrész is.
Ezt a súlyos pénzügyi helyzetet kell most rendeznie az új tulajdonosnak. Az, hogy pontosan milyen tulajdonosi struktúrával működik ezután a Malévet üzemeltető Airbridge, a keddi közgyűlésen szavazzák meg a tulajdonosok.