Ezt Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnöke jelentette be.
A második legjobb ajánlatot a német Hochtief Airport GmbH, a Hochtief AirPort Capital és a kanadai Caisse de depot et placement du Quebec összetételű konzorcium, a harmadikat a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide és a Deutsche Bank AG brit leányvállalata, a HAH Limited alkotta konzorcium adta be.
A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvényére, a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogára és az üzemeléshez megvásárolni szükséges állami tulajdonú eszközökre szóló privatizációra három kötelező érvényű ajánlat érkezett.
Veres János elmondta, hogy a júniusban elkészült vagyonértékelés a BA 75 százalék mínusz egy szavazatnyi csomagjának azonnali tranzakciós ellenértékét 110 milliárd forintra tette.
A privatizációs szerződés aláírásáig a tranzakció részletei üzleti titkot képeznek. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a szerződéskötést követően a legrészletesebben tájékoztatja a közvéleményt - mondta el Mészáros Tamás.
A BAA ajánlata pontosan 464,535 milliárd forint. A másik két ajánlattevő tranzakciós ajánlatát nem közölték.
Veres János annyit elmondott, hogy a 75 évre szóló bérleti díj jelenti a tranzakciós díj legnagyobb hányadát, a többi a részvények vételára és a Kincstári Vagyoni Igazgatóságtól megvásárolandó - az üzemeléshez szükséges - eszközök ellenértéke.
Az egyes tételeket a magyar törvényeknek megfelelően fogják elszámolni - hangsúlyozta a pénzügyminiszter.
A BAA közleménye szerint a cég által benyújtott ajánlat pénzügyi értéke 1,255 milliárd font, de az úgynevezett vállalati tranzakciós összérték 1,362 milliárd font.
A BAA londoni befektetési központjában azt mondták: az első szám az az összeg, amelyet a BAA a 75 százalék mínusz egy részvény BA-érdekeltségért közvetlenül kifizetne, a második, magasabb összeg a közvetlen ajánlati ár a tranzakcióval járó egyéb költségekkel és kötelezettségekkel - például adósságátvállalással - megtoldva.
Arra a kérdésre, hogy a BAA mikor számít a tranzakció véglegesítésére, a cég befektetési központjának illetékese azt mondta, hogy "inkább napokon, semmint heteken belül".
A privatizációs szervezet elnöke és a pénzügyminiszter is megerősítette, hogy még az év vége előtt szeretnék lezárni a tranzakciót. Amennyiben még december 31-ig megtörténik a fizetés, akkor azt az idei évre számolják el.
Mindhárom ajánlattevő a jelenlegi közel hétmilliós utasforgalom legalább duplájára számított fejlesztéseket tervez 100 milliárd forint nagyságrendben.
Veres János kijelentette: "A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációja a legjelentősebb egyszeri tranzakció. A vevő nem visz el semmit, amiért fizet, csak gyarapodik a vagyon. A tranzakció összegének nagysága Magyarországot a régióban felértékelte. Ugyancsak nagyra értékelte a Budapest Airportot is más régiós repülőterek privatizációs értékéhez képest."
A privatizációs szervezet elnöke elmondta, hogy a Budapest Airport Rt. munkavállalóival komoly tárgyalásokat folytattak és észrevételeiket figyelembe veszik a szerződéskötésben.
Veres János újságírói kérdésre válaszolva közölte: nem tud olyan jogi eljárásról, amely megakadályozhatná a privatizációs folyamat befejezését.
A londoni tőzsdén jegyzett BAA a világ első számú repülőtér-üzemeltetője; övé a hét legnagyobb brit repülőtér. A cég működteti az öt londoni nemzetközi repülőtér közül a Heathrow-t - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét -, a Gatwicket és a Stanstedet, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötőjét.
A hét brit BAA-repülőtér együttes utasforgalma tavaly 140,1 millió fő volt; ennek csaknem felét a Heathrow adta, 67,1 milliós utasszámmal.
A Budapest Airport 464 milliárd forintos privatizációs bevételéből 140-150 milliárd forintra tehető az az összeg, amivel csökkenthető az államháztartás idei hiánya - mondta el az InfoRádiónak Barcza György, az ING bank elemzoje.
Hozzátette: ezzel 2002 után először fordulhat elő, hogy teljesül a Pénzügyminisztérium által várt éves államháztartási hiánycél.
Ez azonban csak a magyar számítás szerinti hiány teljesülését jelentené. Az Európai Unió más mutatók által méri a hiányt, ezért az uniós cél teljesülése – kiváltképp egy választási évben – nem várható – véli az elemző.