Infostart.hu
eur:
388.76
usd:
330.17
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: police.hu

Tényleg dimenzióváltás jöhet a gyorshajtók fülön csípésében

Sándor Zsolt közlekedésmérnök szerint már megvan a jogszabályi háttér egy része arra, hogy átlagsebességet mérjenek, ne csak "egy ponton" szüreteljenek a hatóságok.

Magyarországon is megérett a helyzet arra, hogy a pontszerű sebességmérést felváltsa az átlagsebesség mérése - mondta az InfoRádiónak Sándor Zsolt közlekedésmérnök, aki hozzátette, hogy bizonyos jogszabályok ezt már lehetővé is tennék.

"A pontszerű sebességmérés terjedt el itthon, ez az a hagyományos megoldás, amikor egy keresztmetszetben az ellenőrzést végrehajtó hatóság valamilyen berendezéssel kiáll, és az éppen aktuálisan arra haladó járművek sebességét megméri. Ezzel kapcsolatban számos negatív kritika hangzott már el" - ismertette a kezdeteket Sándor Zsolt.

Szerinte a társadalom jelentős része azt gondolja, hogy ez nem megfelelő módon szankcionálja a gyorshajtókat, ugyanis ez csak egy adott pillanatbeli magatartást mér, ezzel szemben ott van az átlagsebesség-mérési eljárás, amely két pont között a belépési és kilépési időpont különbsége alapján számítja, hogy valaki az adott távolságot mekkora sebességgel tette meg, és ez alapján tudja a hatóság a megfelelő szankciót kiszabni.

"Ennek az új típusú megoldásnak a társadalmi elfogadottsága sokkal nagyobb,

hiszen ez nem egy pillanatnyi esetleges kihágást büntet, hanem egy tartósan, 5-10-20-30 percen keresztül elkövetett, szabálytalan cselekvést" - világított rá a közlekedésmérnök.

Ha egy zárt útszakaszon alkalmazzák ezt a sebességmérési eljárást, akkor az összes, az adott szakaszon közlekedő járművet ellenőrzés alá tudják vonni, és hiába lassít az ellenőrzőpontok környékén egy járművezető, ha a szakasz egészén lévő átlagtempója ki fog derülni a mérés során.

Ismert, 2018-ban az M5-ösön és az M6-oson elképesztő számadatok jöttek ki, hogy az emberek mennyire nem tartják be a sebességhatárokat,

az M6-oson például csak a sofőrök 60 százaléka közlekedik szabályosan,

de az M5-ösön is mértek abban az évben nyáron, amikor útfelújítási munkák voltak és sebességcsökkentésre került volna sor - elméletben.

"Ha 60 km/órás forgalomcsillapítást alkalmaz a közútkezelő, akkor a vezetők 5-10 százaléka tartja be ezt, 80-as és 100-as korlátozásnál 10-20 százalék ez az arány" - ismertette Sándor Zsolt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×