A koronavírussal kapcsolatos friss híreinket ITT találja.
190 országban vizsgálták meg a vírusról szóló online diskurzusokat, és csak januárban több mint 18 millió bejegyzés foglalkozott a témával, és ezek a bejegyzések további közel 330 millió reakciót váltottak ki.
Az ábrán is jól látható, hogy Afrika nagy részének kivételével a világ minden pontján foglalkoznak a közösségi mediában a koronavírussal.
Ráadásul a beszélgetés volumene folyamatos emelkedést mutat, ahogyan az érkező reakciók is, és előreláthatóan tovább fog növekedni a virtuális térben folyó párbeszéd mennyisége az elkövetkező hetekben. A trendben jól látható, hogy míg a január első felében megjelenő kínai megbetegedése kevésbé foglalkoztatták a felhasználókat, addig az utóbbi napok fejleményei lavinaszerű reakciót váltottak ki.
Hazai trend
Magyarországon csaknem 19 ezer bejegyzés született az elemzett időszakban a közösségi médiában. A magyar trend megfelel a globálisnak. A helyzet eszkalálódásával egyre többen és többet foglalkozunk a témával, ugyanakkor a reakciók növekedése nem egyenletes, kiugrás tapasztalható, január 24-én, amikor arról cikkeztek, hogy 5 nap alatt felépítenek Kínában egy új kórházat a vírusos betegek számára. Erre a bejelentésre rengeteg olyan komment érkezett, elsősorban Facebookon, amelyik a gyorsaságot hasonlítja össze a magyar egészségügyben történő fejlesztések lassúságával.
Érdekes különbség, hogy míg globálisan a legnépszerűbb platform messze a Twitter, addig itthon gyakorlatilag elhanyagolható a platform súlya. Nálunk a hírportálok után elsősorban Facebook posztokban és kommentekben foglalkoznak a vírussal.
Ha a tartalmat vizsgáljuk, akkor a hírek, közlemények és orvosi tanácsok mellett nagy súllyal jelennek meg az álhírek, összeesküvés-elméletek. Emberkísérletnek, terrorizmusnak vagy egyszerű hoaxnak állítják be a jelenséget a radikálisabb felhasználók.
Külön izgalmas, hogy globálisan a legtöbb felhasználóhoz eljutott cikket a VICE online magazin publikálta, amelyben a keresési trendek mellett azzal is foglalkoztak, hogy sokan összekapcsolják a koronavírust (coronavirus) a népszerű Corona sörmárkával. (Néhány adat: 156 ezer komment, 607 ezer Facebook like, 89 ezer FB megosztás.) A megállapítás egyfelől a szóviccek és szellemes mémek újabb hullámát indították el, de szintén intenzív diskurzus kezdődött a tájékozottságról, álhírekre és félinformációkra fogékony közönségről.