Az Üllői út kulcsfontosságú sugárirányú útvonal, amely összeköti a belvárost a külső kerületekkel. Az átfogó fejlesztés célja, hogy újabb városi főút váljon vonzóbbá és biztonságosabbá a legvédtelenebb közlekedők számára. Ez összhangban áll a Budapesti Mobilitási Terv (BMT) irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárul a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez - írja sajtóközleményében a Budapesti Közlekedési Központ.
Az Üllői út fejlesztéséről a BKK társadalmi egyeztetést indított, amelyre várja az észrevételeket. A kérdőívet május 26-ig lehet kitölteni a Társaság weboldalán. Az eredményt és az észrevételeket, az igényeket, illetve a javaslatokat a BKK szakemberei összesítik, értékelik és beépítik a tervezési folyamatba.
- A tervezési szakasz a Nagyvárad tértől az Ecseri útig tart.
- A tervező feladata az épített módon elválasztott irányhelyes kerékpársáv kialakítása, valamint a csomóponti átvezetések és a szükséges forgalomtechnikai, valamint az útépítési munkák megtervezése.
- A BKK fontosnak tartja, hogy a Nagyvárad tér és Ecseri út között most is meglévő kerékpársávok magasabb minőségben, komfortosabban épüljenek újjá, valamint pótolja a jelenleg hiányzó kapcsolatokat a Vágóhíd utcai és a Gyáli úti kerékpársávok irányába.
- A Könyves Kálmán körút–Borbás Vince sétány közötti szakaszon kisebb léptékű korrekciós beavatkozások tervezendők.
- A feladatok tartalmazzák a gyalogos-, valamint ahol az lehetséges, a zöldfelületek fejlesztésének megtervezését is.
"A magas minőségű, irányhelyes, irányonként jellemzően legalább 2 méter széles (és ahol lehetséges, épített elemmel védett) kerékpársávok és kerékpárutak - úgynevezett bringasztrádák - létrehozásával újabb városrészeket lehet biztonságosan elérni az Üllői úton kerékpárral haladva.
A fizikai elválasztás még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást a különböző korosztályú és tapasztalati szintű embereknek is" - írja közleményében a BKK.

A kerékpársávok fejlesztésével a BKK tervezetten megteremti a jelenleg hiányos vagy hiányzó kerékpáros kapcsolatokat a belváros és a XIX. kerület, valamint a IX. kerületi József Attila-lakótelep között, javítva ezzel az útvonal menti lakóterületek és egyéb forgalomvonzó létesítmények - például egyetemek, egészségügyi intézmények, üzletközpontok és irodaházak - elérését, összekötését is.
Az Üllői úti beruházás tervezése és kivitelezése a TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhat meg európai uniós forrásból.
A BKK támogatási kérelme 2025. januárban kedvező elbírálást kapott, ezt megelőzően a Társaság 2024 novemberében feltételes közbeszerzési eljárást indított a tervező kiválasztására. A helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, hatóságokkal, az útkezelőkkel és -üzemeltetőkkel folytatott egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.
A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén 2026 második felében készülhetnek el. A projekt kivitelezése várhatóan 2028 második felében zárulhat.