Halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt első fokon 5 év 6 hónap fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a Pesti Központi Kerületi Bíróság Juríj C.-t, a Hableány katasztrófáját okozó Viking Sigyn kapitányát kedden Budapesten.
A kapitány 2019 óta különböző fokozatú bűnügyi őrizetben volt, a házi őrizettől az előzetes letartóztatásig. Ezt az időt be kell számítani a büntetésbe, amelynek kétharmadát letöltve a vádlott feltételesen szabadlábra helyezhető. Három bűnügyi felügyelet alatt töltött nap jelent egy nap letöltött szabadságvesztést, azaz a nyomkövető viselése óta egy évnél többet töltött le előzetesen a büntetéséből. A Magyar Nemzet értesülése szerint a kapitány teljes családja Magyarországra költözött Szevasztopolból, és valamennyien maradni is akarnak, a háború végéig mindenképpen.
Az ítélet nem jogerős, az ügyészség és Jurij C. is fellebbezett.
Az ügyészség a büntetés súlyosbítását kéri, valamint azt is, hogy az ukrán kapitányt hosszabb időre tiltsák el a hajóvezetéstől, ezenkívül fenntartja a segítségnyújtás elmulasztásának vádját is. Jurij C. az ítéletnek épp ezt a részét fogadja csak el, minden más ellen fellebbezést nyújtott be.
A keddi ítélettel tehát ez a bírósági eljárás nem zárult le, de emellett zajlik egy kártérítési per is, valamint eljárás van folyamatban egy másik hajó kapitánya ellen is, aki szintén elmulasztotta a segítségnyújtást, amikor elhajózott a baleset helyszíne mellett.
A Hableány sétahajó 2019. május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A Hableányon 35-en utaztak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast továbbra is eltűntként tartanak nyilván.
A Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányával szemben 2019 novemberében emelt vádat az ügyészség vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
A segítségnyújtás elmulasztását nem állapította meg a bíróság.
Az ítélethirdetés előtt az ukrán hajókapitány az utolsó szó jogán megrendülten beszélt, azt állította, hogy nem hagyják nyugodni a tragédiával kapcsolatos emlékei, emiatt éjszakánként aludni sem tud. "Ez már az életem végéig elkísér. Végtelenül sajnálom a történteket, ezt a szörnyű balesetet, amely ilyen tragédiát okozott. A sértettek és elhunytak családtagjai felé végtelen sajnálatomat fejezem ki" – idzte a Blikk az ukrán férfit.
Németh Leona bíró a Telex tudósítása szerint az ítélet indokolásában kiemelte, hogy a szakértői vélemények fontos alapjai voltak a vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetés megállapításában, hogy mikor alakult ki a veszélyhelyzet és felróható-e a vádlottnak. A bíró szerint a kapitány egyik mondata “ténybeli beismerő vallomásnak tekinthető”. Ez a mondat:
"Nem láttam a hajót.”
“Kinézett a hajóból tulajdonképpen csak azt látta saját hajóján, hogy az utasok ijedten, sikítozva jelzik, hogy elütött egy másik hajót. A kapitány nem látta, hogy elsüllyedt a másik hajó és hirtelen azt sem tudta, hogy mit kell tennie” – idézte fel a kapitány szavait a bíró. A kapitány arra is hvatkozott, hogy emiatt nem tudott a szabályoknak megfelelő módon részt venni a segítségnyújtásban. Ezért is mentette fel a bíróság ebben a vádpontban.
A bíró hangsúlyozta, hogy rengeteg kamerafelvétel állt rendelkezésre, amely alapján megállapítható volt, miként következett be az ütközés. Az indokolás szerint az eső a látási viszonyokat érdemben nem korlátozta. Az ukrán kaőitánynak öt perce lett volna a Hableány észlelésére, akár szabad szemmel, akár a radaron., de utóbbit csak bekapcsolta, de a baleset idején nem használta.
A bíróság megállapította, hogy a Hableány a Viking Sigyn előtt haladt, 7-8 kilométeres óránkénti sebességgel. A Viking Sigyn 11 kilométeres sebességgel ütközött a sátahajóval. A Margit hídnál mindkét hajó ugyanazon két pillér között akart áthaladni. A Hableány eggyel jobbra is átért volna két másik hídpillér között, de a magas vízállás mellett a Hableány kapitányának nem róható fel, hogy a másik két hídpillért választotta.
A Hableány üzemképes állapotban volt, de történt olyan szabályszegés, amely miatt nem futhatott volna ki, de a bíró szerint ez a szabályszegés nem befolyásolta a balesetet. Az adott közlekedési szituációban, közvelen veszélyhelyztetben, nem történt közlekedési szabályszegés a Hableány részéről – állapította meg a bíróság.
Cikkünk frissül.