eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Teacher and children with face mask back at school after covid-19 quarantine and lockdown, writing.
Nyitókép: Halfpoint/Getty Images

Pedagóguskar: az iskolák kétharmadánál kellett változtatni az oltatlan tanárok miatt

A Nemzeti Pedagógus Kar által megkeresett intézmények visszajelzései alapján nagyjából kétharmadra tehető azoknak az iskoláknak a száma, ahol csak kisebb-nagyobb nehézségekkel tudott elindulni az oktatás a téli szünet után. A pedagógusok oltottsága közben az Emmi közleménye szerint 94 százalékra emelkedett. Horváth Pétert, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét kérdeztük.

Bár egyelőre nincs pontos kép országosan, Németh Péter információi szerint nagyjából az intézmények egyharmadnál egyáltalán nincs probléma, tehát mindenki oltott és normálisan kezdődhetett, mindenféle átszervezés nélkül az év eleji munka. Hozzátette: az intézmények döntő többségében 4-5 százalékos kiesés van, de túlmunkával, csoportok összevonásával és mindenféle erőfeszítések árán úgy tűnik, sikerül a helyzetet kezelni.

Akadnak olyan intézmények azonban, ahol ez az arány „durvább”, így az érintettek a tankerületekkel, fenntartókkal együtt igyekeznek orvosolni a feladatellátást. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint mindenki arra törekszik, hogy a tanítási órákra pedagógus végzettségű szakos kolléga mehessen be, ami sokszor tankerületen belüli átszervezést is igényel, és szükség lehet arra, hogy teljes átoltottságú iskolákból menjenek át tanárok másik intézménybe néhány óra erejéig.

A szakember szerint a méltányossági kérelmekről sem szabad megfeledkezni. Mint mondta,

ha alapos indok van rá, és ezt dokumentálni is lehet, akkor az emberi erőforrások minisztere mentességet adhat.

Olyan betegségekről lehet szó, amelyek nem tartoznak bele az objektíven elbírálható mentességi körbe, vagy azoknak a pedagógusoknak az esete tartozhat ide, akiknek már csak ez a félévük van hátra. A mentesség megadására konkrét, leírt okok nincsenek – jegyezte meg.

Németh Péter szerint nehéz behatárolni, hogy milyen típusú iskolákban nem tudott megkezdődni a tanítás januárban, de az biztosnak tűnik, hogy a fővárost, illetve a nagyobb városokat kevésbé érinti a probléma, és kétségtelenül ott csúcsosodik ki a dolog, ahol egy településen például egy iskola van, kisebb a tanári létszám, ahol bizonyos tantárgyakat egy-két két ember látott csak el korábban. Ha onnan kiesik valaki, az ő pótlásuk jóval nehezebb – értetett egyet a szakember.

Arra is kitért, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar legfeljebb megszólíthatja az intézményvezetőket a kialakult helyzetről, ami viszont sokkal pontatlanabb képet türköz, mint a Klebelsberg Központ a saját adatgyűjtése alapján tud mondani. És miután a minisztérium a Klebelsberg Központtal van kapcsolatban, pontosabb számokat az Emmi részéről lehet majd hallani – mondta.

Németh Péter arra a kérdésre, hogy vajon mennyivel kevesebb pedagógus kezdte meg januárban a munkát, azt válaszolta: pontos statisztika hiányában becslésére hagyatkozik, a számukat néhány ezerre tenné.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×