INFORÁDIÓ 
2019. november 23. szombat
Kelemen, Klementina

hajóbaleset

hableány

viking sigyn

szakértői vélemény

A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsa, miután a Clark Ádám úszódaru kiemelte a Dunából a Margit hídnál 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Azóta további tizenhárom áldozat, köztük a Hableány matrózának holttestét találták meg és azonosították.

Fontos szakértői információk a Hableány katasztrófájáról

Infostart

Elkészült a nautikai, informatikai és műszaki egyesített szakértői vélemény kiegészítése, amelyet a szakértők a rendőrség kérésére készítettek a Hableány hajóbalesete után.

A Viking Sigyn szállodahajó május 29-én nem sokkal 21 óra után ütközött össze a Hableánnyal a Duna fővárosi szakaszán, a magyar sétahajó másodpercek alatt elsüllyedt. A fedélzeten tartózkodó 33 dél-koreai turista közül hét élte túl a tragédiát, a személyzet két magyar tagja is elhunyt.

A szakértők továbbra is arra a következtetésre jutottak, hogy

a Viking Sigyn kapitánya mérte fel hibásan a vészhelyzetet és az úgynevezett stop manőverrel elkerülhette volna a balesetet

- mondta az Indexnek Balogh Szabolcs, az elhunyt matróz családjának jogi képviselője. Az ügyvéd szerint az iratokból egyértelműen kiderül, hogy a baleset utáni percekben iszonyatos fejetlenség volt. A baleset közelében tartózkodó hajókról 15 embert láttak a vízben, de nem tudták őket azonnal a hajóra kiemelni.

A Viking Sigyn ukrán kapitánya ellen azért indult eljárás segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt is, mert rossz rádiófrekvencián jelezte, hogy balesetet okozhatott, és a mentésre sem adott utasítást.

Indokolatlanul későn, csak a baleset után majdnem négy perccel adta le a vészjelzést és kért segítséget.

A legénység pedig a kapitánytól függetlenül, az első tiszt utasítására kezdte el a mentést.

Az a szállodahajó kormányállásában rögzített hangfelvételből is kiderül, hogy a kapitány nem vette észre a balesetet, arról ugyanis az egyik utasa szólt neki. A szakértők szerint szabad szemmel és az eső miatt korlátozott látási viszonyok ellenére is látnia kellett a Hableányt.

Az Idun kameráin látszódtak a vízbe esett turisták

A Viking Sigyn mögött haladó Viking Idun kapitányának négy perccel a baleset után már volt olyan információja, hogy a környezetében baleset történhetett, mégsem húzódott félre vagy állt meg. A Viking Sigyn kapitánya rádión még meg is kérdezte az Idun kapitányától, hogy lát-e valamit a vízben, de csak annyit felelt, hogy nem lát semmit, csak egy villogó mentőgyűrű haladt el mellettük. Ugyanakkor

a hajó orrkameráinak felvételein is látszódtak a vízben sodródó dél-koreai turisták.

Sikerült visszaállítani a Hableány két rádióját, melyek a 10-es csatornán álltak. A hajózási szabályok szerint az egyik rádiónak a 10-es, a másiknak pedig a 22-es csatornán kell állnia. A Viking Sigyn kapitánya a 22-es csatornán bejelentkezett a Navinfónál, amikor elindult az Magyar Tudományos Akadémiától.

A Hableány-katasztrófáról minden cikkünk ITT olvasható.

Nyitókép: MTI/Mónus Márton
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018