eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A MOL Bubi, a közbringarendszer századik gyűjtőállomása átadásának napján az óbudai Kolosy téren 2016. november 3-án.
Nyitókép: Mohai Balázs

Lehet, hogy csak egy éve van hátra a Bubinak

Új működési modellt dolgoz ki a BKK a közbringarendszeréhez, a Bubihoz, amellyel komoly problémák vannak azon túl is, hogy százmilliós veszteséget termel évente.

Csak egy évvel, 2020. november 29-ig hosszabbítja meg a BKK a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, a Mol Bubi egyes üzemeltetési feladataira vonatkozó szerződését – közölte a cég a hvg.hu-val. A szerződés 2014-ben, a Bubi indulásakor lépett életbe és öt évre szólt, vagyis 2019 novemberében járt volna le. Opcionálisan öt évvel hosszabbítható, minimum egyéves lépésekben, a jelek szerint a BKK nem akar a feltétlenül szükségesnél hosszabb időre elköteleződni.

A Bubi fölött eljárt az idő, a közeljövő fontos feladata a BKK közreműködésével a közbringarendszer új működési modelljének kidolgozása, bevezetése, a modell szerinti működés feltételeinek biztosítása, ami együtt járhat a modell jogi és gazdasági konstrukciójának felülvizsgálatával is - közölte a BKK. Jelenleg a Bubi a fővárosi önkormányzat tulajdonában és üzemeltetésében van, és a jegy- és bérletbevételekből, valamint a főszponzor Mol évi 122 milliós támogatásából tartanak fenn. A BKK-nak azonban sokkal többe kerül a rendszer üzemeltetése, mint amennyi árbevételt az termel, a különbséget a Mol szponzorációja sem kompenzálja:

2014-ben 76 dokkolóállomással és 1100 biciklivel indultak, jelenleg 143 állomás szolgál ki 1846 kerékpárt. Hiába nagyobb azonban a rendszer,

nem termel több pénzt, vagyis nem használják többet.

A bérlések számának csökkenése megkérdőjelezi a Bubi létének jogosultságát – legalábbis mostani formájában. A BKK nem részletezte, pontosan milyen átalakításokra készülnek a Bubival és a közösségi kerékpározással általában, annyit közölt, hogy az új működési és finanszírozási modellnek figyelembe kell vennie mind az önkormányzat, mind a felhasználók, mind a megjelenő piaci szereplők szempontjait.

A közbringarendszer megszüntetése nem várható, de a problémákat viszont orvosolni kellene, ehhez a szoftver és a kerékpárok cseréje minimum szükséges. A BKK válaszában nem zárta ki piaci szolgáltatók megjelentését sem. Már most is van más kerékpármegosztó szolgáltatás, és megjelent az elektromos roller, valamint a közösségi robogót és autót kínáló szolgáltatások.

Címlapról ajánljuk
Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
Százezreket, milliókat érő kincsek lapulhatnak az otthonodban - Ezekkel a játékokkal kaszálhatsz nagyokat

Százezreket, milliókat érő kincsek lapulhatnak az otthonodban - Ezekkel a játékokkal kaszálhatsz nagyokat

Otthonod különböző zugai valódi vagyonokat rejthetnek: például olyan régi legókészleteket, amelyek ma már komoly értéket képviselhetnek. Különösen igaz ez a bontatlan szettekre, amelyek ára akár az egekbe is szökhet. De ha nem vagy egy ilyen készlet birtokosa, egyes kutatások szerint akkor is érdemes fontolóra venned a legóba való befektetést, hiszen egyes kiadások ára jelentősen emelkedhet az idő múlásával. A 2024-es Lego ranglista megmutatja, melyek jelenleg a legértékesebb példányok, és miért aranyárban mérnek különböző darabokat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×