eur:
405.4
usd:
392.53
bux:
86717.67
2025. február 9. vasárnap Abigél, Alex
A világ legnagyobb utasszállító gépe áll a betonon, Budapesten. Az Airbus A380-ast a német Lufthansa hozta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Két példa a ferihegyi zajterhelés csökkentésére

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében lévő kerületek azt szeretnék elérni, hogy éjjel csak havária helyzetben szállhassanak fel és le a gépek a ferihegyi kifutópályákon – erősítette meg a XVIII. kerületi polgármester. Az ügyben Tarlós István főpolgármester is tett lépéseket. A Budapest Airport jelezte: üdvözöl minden olyan javaslatot, amely hozzásegít a repülőtér és a környéken lakók harmonikus együttéléséhez.

A 2018. augusztus 16-i eljárás felülvizsgálatát szeretnék kikényszeríteni Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől – mondta Ughy Attila, a XVIII. kerület polgármestere. Fontos lenne a környéken élők élethelyzetét visszaállítani, közelíteni az eredetihez, „nem lehetséges az, hogy ezt a zajterhelést elviseljék” – tette hozzá.

Ezen kívül még az éjszakai repülés tilalmával kapcsolatban szeretne „mindenféleképpen előre lépni”. Mint mondta: szükség van a változtatásra ahhoz, hogy a kerületi családi házak kertjeit és teraszait életvitelszerűen használhassák a lakók. Éjfél és reggel 5 óra között semmilyen repülést – kivéve a havária helyzetet – nem lehetne végrehajtani a város felett.

„Azt gondolom, hogy senki nem örülne annak, hogyha éjszaka ötször kiabálnának bele a fülébe és azután alhatna vissza”

– fogalmazott a polgármester.

„A Budapest Airport üdvözöl minden olyan javaslatot, amely hozzásegít a repülőtér és a környéken lakók harmonikus együttéléséhez. A Budapest Airport és a HungaroControl hosszú évek óta arra törekszik, hogy – a repülés biztonságának követelményeit figyelembe véve - csökkentse a főváros lakóinak a repülési zajból eredő terhelését. Szakértőink rendelkezésre állnak minden ésszerű javaslat megvitatására és megvalósítására” - közölte az InfoRádió érdeklődésére Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója.

Nemzetközi példák

Hosszú távon csak törvényi szabályozással lehet csökkenteni az éjszakai repülés miatti zajszennyezést a ferihegyi repülőtéren - mondta az InfoRádiónak az AIRportal.hu légiközlekedési szakportál főszerkesztő-helyettese.

Körtvélyes Tivadar két példát említett. Varsóban este 11 és reggel 5 között egyáltalán nincs repülés, nincs életben kvóta. Prágában a budapestihez hasonló szabályozás van érvényben, de plusz pénzt kérnek azokért a fel- és leszállásokért, amelyeket éjszaka, illetve a nagyobb zajkibocsátással működő repülőgépekkel teljesítenek. Ez itthon is megoldást jelentene a kezdetekben – tette hozzá.

A régióban egyedül Budapesten van nagyobb forgalom éjfél és reggel 6 óra között, és ezt a Wizz Air használja ki leginkább – mondta a szakíró.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Teljesen átalakítja a Balatont is a hódpatkány, és már nem tehetünk semmit

Teljesen átalakítja a Balatont is a hódpatkány, és már nem tehetünk semmit

Nutriát – népies nevén: hódpatkányt – rögzített a HUN-REN Balatoni Limnológiai Kutatóintézet kameracsapdája a Kis-Balatonon. A nutria inváziós fajnak számít Magyarországon, vagyis veszélyes az élővilágra, sőt a töltésekre és a gátakra is – mondta az InfoRádióban a kutatóintézet tudományos tanácsadója, Lanszki József.

A csillagászat egykor a túlélést biztosította, most a túlélése mellett érvel

A csillagászat az őskorban és az ókorban alapvető, a túlélést befolyásoló tényező volt, ma már nehezebben fedezheti fel a hétköznapi ember a szerepét, pedig ott van jó néhány minden nap használt eszközünkben – mondta az InfoRádióban Kereszturi Ákos csillagász, és arról is beszélt, miért fontosak ma is újabb csillagászati kutatások és felfedezések.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.10. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×