eur:
411.35
usd:
392.54
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pexels.com

Nagyobb szigor jön a repülőkön

A gravitációs erő „gyors változásai” miatt repült fel és zuhant le több tucat utas a Singapore Airlines közelmúltban súlyos turbulenciába került gépén - nyilvánosságra hozták a vizsgálat eredményeit. A társaságok máris szigorítják a vonatkozó szabályokat, például az ételek felszolgálását.

A szingapúri közlekedési minisztérium tájékoztatása a Singapore Airlines múlt kedden Londonból Szingapúrba tartó járata veszélyes légörvénybe került, ami miatt a gép 5 másodperc alatt 54 métert zuhant. A turbulencia következtében egy 73 éves brit utas szívinfarktust kapott és életét vesztette, többen pedig úgy megütötték magukat, hogy gerinc- és agyi károsodást szenvedtek, és intenzív osztályra kerültek. A gép Mianmar felett került légörvénybe, több mint 100 utas sérült meg.

Az előzetes vizsgálat eredményeit szerdán tette közzé a szingapúri hatóság. Eszerint a gravitációs erő gyors változásai miatt több, az övét nem becsatoló utas repült ki az üléséből. Az adatok azt mutatják, hogy 7 óra 49 perc 41 másodperckor a függőleges (nehézségi) gyorsulás 4 másodperc alatt mínusz 1,5 g-ről plusz 1,5 g-re ugrott. Ez okozta vélhetően azt, hogy az ülésükből felemelkedő utasok visszaestek – közölte a minisztérium a repülési adatok és a pilótafülke hangfelvételeinek vizsgálata után. A gravitációs erő közel 5 másodpercen át bekövetkezett gyors változásai miatt a gép 178 lábat (54 métert) veszített a magasságából és ez vezetett valószínűleg az utasok és a személyzet sérüléseihez – szólt a technikai nyelvezetbe csomagolt értékelés.

Az anyagból az is kiderült, hogy a turbulencia először felfelé repítette a gépet. Erre válaszul a robotpilóta – ami aktivált maradt – elkezdte lefelé húzni a gépet, hogy 37 ezer láb magasságon tartsa. A pilóták közben fékeztek, hogy mérsékeljék a sebességet, majd kikapcsolták a robotpilótát és kézi vezérléssel stabilizálták a gépet. Az egész incidens 1 perc 2 másodpercig tartott. Ekkor vesztette életét a brit utas és ekkor szenvedtek egyesek bénuláshoz, fejsérülésekhez és agyi károsodáshoz vezető fizikai traumákat.

Az utasok azt állították, hogy az incidens idején nem égett az övek becsatolását jelző fény – írta a Forbes magazin. Az audiofelvételek szerint azonban a pilóta szóban felszólította az utasokat, hogy csatolják be az öveiket. A hatóság azt is közölte, hogy a gépet gyártó Boeing, a Szingapúri Közlekedésbiztonsági Ellenőrző Hivatal és az amerikai Szövetségi Repülésfelügyelet részvételével tovább folyik a vizsgálat.

A Singapore Airlines a múlt héten az eset nyomán közölte, hogy további óvintézkedéseket vezet be a turbulencia okozta sérülések elkerülésére. Például nem szolgálnak fel ételt és italt, amikor ég az övek becsatolását jelző fény.

A súlyos következményekkel járó incidens után hasonló eset történt a Qatar Airways Írországba tartó gépével, amelyen 12 ember – utasok és utaskísérők – szenvedtek el sérüléseket.

Az esetek nyomán a légi cégek elkezdték szigorítani a biztonsági előírásokat: tovább kell majd becsatolva ülni, kevesebb lesz a meleg étel, és megtilthatják, hogy a szülők az ölükbe vegyék a csecsemőket.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×