INFORÁDIÓ
Melinda, Vivien

koronavírus

demencia

kutatás

Védőfelszerelést viselő ápoló a koronavírussal fertőzött betegek fogadására kialakított intenzív osztályon az éjszakai műszakban a fővárosi Szent László Kórházban 2020. április 27-én.

A demenciát okozó gén növeli a koronavírus kockázatát

Infostart

A demencia veszélyét növelő genetikai mutáció jelenléte jelentősen megnöveli annak a veszélyét, hogy különösen súlyos lefolyású koronavírus-fertőzésen essen át a beteg – állapították meg az Exeter Egyetem kutatói.

A tanulmány megerősíti azt a már több kutatásban felszínre került vélelmet, hogy a genetikának fontos szerepe van abban, hogy egyes emberek jobban ki vannak téve a koronavírus-fertőzés súlyos következményeinek. A demencia kapcsolatát a vírussal azért kezdték vizsgálni, mert Angliában és Walesben ez az egyik leggyakoribb alapbetegség a járványban elhunytak között – írja a The Guardian.

A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy

nem a kor az elsődleges veszélyforrás, hanem bizonyos génösszetétel növeli a kockázatot.

Félmilliós betegadatbázissal dolgoztak a kutatók, amelyben 48 és 86 év közötti páciensek genetikai és egészségügyi adatai voltak. Elsősorban az ApoE gént és annak e4 változatát vizsgálták, ennek nemcsak a koleszterinszint és a gyulladásos folyamatok szabályozásában van szerepe, hanem a szívbetegségek és a demencia kockázatát is növeli.

Az ezzel a ritkább génváltozattal rendelkezők a kutatás szerint kétszer gyakrabban szenvedtek a koronavírus súlyos tüneteitől,

és kiderült, hogy olyanok szervezetében is kimutatták, akiknél a demenciát még nem is diagnosztizálták. Egyelőre minden eddigi tesztnél erre jutottak a tudósok, de a tanulmányban jelezték, hogy további vizsgálatok szükségesek az összes összefüggés kiderítéséhez.

Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM