A Titan nevű mélytengeri búvárhajó tavaly júniusban merülés közben roppant össze több ezer méter mélységben öt emberrel a fedélzetén, miközben az 1912-ben elsüllyedt Titanic roncsait közelítette meg. A búvárhajót – amely az OceanGate magánvállalkozás tulajdonában volt – napokig keresték abban a reményben, hogy utasait épségben kimenthetik. A katasztrófában végül mind az öt ember meghalt.
A hajót gyártó cég ellen benyújtott keresetből, illetve a szakértői vélemények alapján most az derült ki, hogy az utasok vélhetően tisztában lehettek a berobbanás előtti pillanatokban, hogy nem élik túl a balesetet – írja a The Guardian beszámolója alapján a 24.hu.
A pert az egyik áldozat, Paul-Henri Nargeolet családja indította.
A francia tudós hozzátartozói szerint tartós meggondolatlanság, gondatlanság és hanyagság okozta a katasztrófát.
A rokonok 50 millió dollárt követelnek a vállalkozástól a történtek miatt.
A szakértők szerint az akusztikus biztonsági rendszer valószínűleg figyelmeztette a Titan legénységét, hogy a hatalmas nyomás hatására megrepedhet a szénszálas hajótest, ez pedig arra késztethette őket, hogy megkíséreljék megszakítani az útjukat, de pillanatok alatt felismerhették, hogy nincs kiút, meghalnak.
A biztonsági mechanizmus normál körülmények között automatikus választ tudott volna adni a hajótest repedésére, de vélhetően meghibásodott a rendszer. A keresetben azt is feltüntették, hogy az utasok jó eséllyel észrevételezték a recsegéseket, miután a víz súlya alatt összenyomódott a hajótest.
A Titan összeroppanásáról animáció is készült.
A történtekkel kapcsolatban az amerikai partiőrség is eljárást indított, az első meghallgatások szeptemberben kezdődhetnek.
Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti Egyesületének elnöke a katasztrófa után részletesen beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában a Titan balesetének vélhető okairól és következményeiről is.