A távközlési szolgáltatóknak egyszer már el kellett halasztaniuk az 5G bevezetését az országban a légitársaságok miatt, amelyek most ismét azt állítják, nem tudták elvégezni a szükséges szenzorcserét, emiatt ha valóban bekapcsolják az 5G-hálózatot, lesznek gépek, melyek elővigyázatosságból a földre kényszerülnek – írja a BBC.
Amerikában a C-sávba eső frekvenciákat használja majd az 5G-hálózat: a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a légitársaságok már korábban jelezték, hogy a repülőgépek magasságmérő berendezéseivel interferencia alakulhat ki. A C-sávban működő 5G-hálózat 3,7-3,98 GHz közt működik, a repülők szenzorai pedig 4,2-4,4 GHz-n mérik be a földtől való távolságot landolás közben.
Pete Buttigieg közlekedési miniszter ugyanakkor május másodikán arra szólította fel a légitársaságokat, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a szenzorcserék megtörténjenek.
A nagy telekommunikációs cégek, mint a Verizon és az AT&T, tavaly beleegyeztek abba, hogy
idén július elsejére csúsztassák az 5G-hálózat bekapcsolását,
és nem is ez volt az első halasztás. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), amely több mint száz, az Egyesült Államokban közlekedő légitársaságot is képvisel, úgy nyilatkozott, a júliusi határidőhöz való ragaszkodás miatt nyáron káosz lehet az amerikai légi közlekedésben.
"Az ellátási lánc problémái miatt nem valószínű, hogy minden repülőgépet fel tudnak szerelni az új szenzorokkal a július 1-jei határidőig, ami működési zavarokkal fenyeget a nyári utazási csúcsszezonban. Nem a légitársaságok a felelősek a kialakult helyzetért: ők a rossz tervezés és koordináció áldozatai" – közölte a szervezet, hozzátéve, hogy a repülőgépek frissítésének becsült költsége 638 millió dollár.
A légitársaságok korábban azt kérték, hogy a repterek két mérföldes körzetében ne működjön az 5G, amely gyorsabb mobilinternetet és jobb kapcsolatot biztosít. A technológia kiépítésére több tíz milliárd dollárt költöttek a távközlési cégek, amelyek szerint a rendszer biztonságos, a légitársaságok csak félelmet keltenek és tényeket torzítanak, amikor a veszélyeiről beszélnek.
Az EU-ban az 5G-hálózatok alacsonyabb frekvencián működnek,
mint az amerikai szolgáltatóké, ami csökkenti az interferencia kockázatát. Az 5G-adótornyok alacsonyabb teljesítményen is működhetnek.
Egyes országok további lépéseket tettek a lehetséges kockázatok csökkentése érdekében: Franciaországban a repülőterek körül úgynevezett "pufferzónákat" alakítottak ki, ahol az 5G-jeleket korlátozzák, az antennákat pedig lefelé kell dönteni a lehetséges interferencia elkerülése érdekében.
Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) szerint "nem volt olyan megerősített eset, amikor az 5G interferencia a repülőgépek rendszerének meghibásodását vagy váratlan viselkedését eredményezte volna. A különböző nemzeti mobiltávközlési stratégiák azt jelenthetik, hogy egyes országok nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint mások" – tették hozzá.
Az FAA új szabályokat javasolt számos Boeing repülőgépre vonatkozóan az új 5G interferencia lehetősége miatt. A javasolt szabályok világszerte közel húszezer repülőgépet érintenek: új repülési kézikönyveket, egyes leszállások tiltását, valamint új üzemeltetési eljárásokat írnak elő a leszállások és megközelítések során az 5G interferenciával megelőzésére.
Az FAA gyanúja szerint az 5G mobilhálózatok 2022-ben nagyjából 80 esetben okozhattak zavart légi járművek rendszerében:
a pilóták számos meghibásodásról számoltak be, mióta a mobilkapcsolat legújabb generációja működésbe lépett az USA egyes területein.
"Az FAA több száz bejelentést kapott az 5G lehetséges interferenciájáról, és szeptember közepéig körülbelül 80 esetben nem tudtuk kizárni az 5G-t" – közölte tavaly ősszel az FAA a FlightGloballel. Az esetek közt szerepelt olyan, amikor felszállás közben a gép túl magasra emelkedett, és ezt manuálisan kellett koordinálni, de kapott téves magasságértéket pilóta landolás közben is. Egyik esetben sem történt baleset.