eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Leállhat a repülés az Egyesült Államokban - jön az 5G-átállás

A légitársaságoknak nem sikerült idejében új szenzorokkal felszerelniük gépeiket, pedig már többször elhalasztották a rendszer indulását.

A távközlési szolgáltatóknak egyszer már el kellett halasztaniuk az 5G bevezetését az országban a légitársaságok miatt, amelyek most ismét azt állítják, nem tudták elvégezni a szükséges szenzorcserét, emiatt ha valóban bekapcsolják az 5G-hálózatot, lesznek gépek, melyek elővigyázatosságból a földre kényszerülnek – írja a BBC.

Amerikában a C-sávba eső frekvenciákat használja majd az 5G-hálózat: a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a légitársaságok már korábban jelezték, hogy a repülőgépek magasságmérő berendezéseivel interferencia alakulhat ki. A C-sávban működő 5G-hálózat 3,7-3,98 GHz közt működik, a repülők szenzorai pedig 4,2-4,4 GHz-n mérik be a földtől való távolságot landolás közben.

Pete Buttigieg közlekedési miniszter ugyanakkor május másodikán arra szólította fel a légitársaságokat, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a szenzorcserék megtörténjenek.

A nagy telekommunikációs cégek, mint a Verizon és az AT&T, tavaly beleegyeztek abba, hogy

idén július elsejére csúsztassák az 5G-hálózat bekapcsolását,

és nem is ez volt az első halasztás. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), amely több mint száz, az Egyesült Államokban közlekedő légitársaságot is képvisel, úgy nyilatkozott, a júliusi határidőhöz való ragaszkodás miatt nyáron káosz lehet az amerikai légi közlekedésben.

"Az ellátási lánc problémái miatt nem valószínű, hogy minden repülőgépet fel tudnak szerelni az új szenzorokkal a július 1-jei határidőig, ami működési zavarokkal fenyeget a nyári utazási csúcsszezonban. Nem a légitársaságok a felelősek a kialakult helyzetért: ők a rossz tervezés és koordináció áldozatai" – közölte a szervezet, hozzátéve, hogy a repülőgépek frissítésének becsült költsége 638 millió dollár.

A légitársaságok korábban azt kérték, hogy a repterek két mérföldes körzetében ne működjön az 5G, amely gyorsabb mobilinternetet és jobb kapcsolatot biztosít. A technológia kiépítésére több tíz milliárd dollárt költöttek a távközlési cégek, amelyek szerint a rendszer biztonságos, a légitársaságok csak félelmet keltenek és tényeket torzítanak, amikor a veszélyeiről beszélnek.

Az EU-ban az 5G-hálózatok alacsonyabb frekvencián működnek,

mint az amerikai szolgáltatóké, ami csökkenti az interferencia kockázatát. Az 5G-adótornyok alacsonyabb teljesítményen is működhetnek.

Egyes országok további lépéseket tettek a lehetséges kockázatok csökkentése érdekében: Franciaországban a repülőterek körül úgynevezett "pufferzónákat" alakítottak ki, ahol az 5G-jeleket korlátozzák, az antennákat pedig lefelé kell dönteni a lehetséges interferencia elkerülése érdekében.

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) szerint "nem volt olyan megerősített eset, amikor az 5G interferencia a repülőgépek rendszerének meghibásodását vagy váratlan viselkedését eredményezte volna. A különböző nemzeti mobiltávközlési stratégiák azt jelenthetik, hogy egyes országok nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint mások" – tették hozzá.

Az FAA új szabályokat javasolt számos Boeing repülőgépre vonatkozóan az új 5G interferencia lehetősége miatt. A javasolt szabályok világszerte közel húszezer repülőgépet érintenek: új repülési kézikönyveket, egyes leszállások tiltását, valamint új üzemeltetési eljárásokat írnak elő a leszállások és megközelítések során az 5G interferenciával megelőzésére.

Az FAA gyanúja szerint az 5G mobilhálózatok 2022-ben nagyjából 80 esetben okozhattak zavart légi járművek rendszerében:

a pilóták számos meghibásodásról számoltak be, mióta a mobilkapcsolat legújabb generációja működésbe lépett az USA egyes területein.

"Az FAA több száz bejelentést kapott az 5G lehetséges interferenciájáról, és szeptember közepéig körülbelül 80 esetben nem tudtuk kizárni az 5G-t" – közölte tavaly ősszel az FAA a FlightGloballel. Az esetek közt szerepelt olyan, amikor felszállás közben a gép túl magasra emelkedett, és ezt manuálisan kellett koordinálni, de kapott téves magasságértéket pilóta landolás közben is. Egyik esetben sem történt baleset.

Címlapról ajánljuk
Kölyöknevelőket keresnek vakvezető kutyákhoz

Kölyöknevelőket keresnek vakvezető kutyákhoz

Önkéntes kölyöknevelők jelentkezését várja az ország teljes területéről a Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola. A kutyás tapasztalat egyébként nem feltétel, a kutya szeretete annál inkább – nyilatkozott az InfoRádióban az alapítvány koordinátora.

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×