eur:
411.24
usd:
392.65
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Leállhat a repülés az Egyesült Államokban - jön az 5G-átállás

A légitársaságoknak nem sikerült idejében új szenzorokkal felszerelniük gépeiket, pedig már többször elhalasztották a rendszer indulását.

A távközlési szolgáltatóknak egyszer már el kellett halasztaniuk az 5G bevezetését az országban a légitársaságok miatt, amelyek most ismét azt állítják, nem tudták elvégezni a szükséges szenzorcserét, emiatt ha valóban bekapcsolják az 5G-hálózatot, lesznek gépek, melyek elővigyázatosságból a földre kényszerülnek – írja a BBC.

Amerikában a C-sávba eső frekvenciákat használja majd az 5G-hálózat: a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a légitársaságok már korábban jelezték, hogy a repülőgépek magasságmérő berendezéseivel interferencia alakulhat ki. A C-sávban működő 5G-hálózat 3,7-3,98 GHz közt működik, a repülők szenzorai pedig 4,2-4,4 GHz-n mérik be a földtől való távolságot landolás közben.

Pete Buttigieg közlekedési miniszter ugyanakkor május másodikán arra szólította fel a légitársaságokat, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a szenzorcserék megtörténjenek.

A nagy telekommunikációs cégek, mint a Verizon és az AT&T, tavaly beleegyeztek abba, hogy

idén július elsejére csúsztassák az 5G-hálózat bekapcsolását,

és nem is ez volt az első halasztás. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), amely több mint száz, az Egyesült Államokban közlekedő légitársaságot is képvisel, úgy nyilatkozott, a júliusi határidőhöz való ragaszkodás miatt nyáron káosz lehet az amerikai légi közlekedésben.

"Az ellátási lánc problémái miatt nem valószínű, hogy minden repülőgépet fel tudnak szerelni az új szenzorokkal a július 1-jei határidőig, ami működési zavarokkal fenyeget a nyári utazási csúcsszezonban. Nem a légitársaságok a felelősek a kialakult helyzetért: ők a rossz tervezés és koordináció áldozatai" – közölte a szervezet, hozzátéve, hogy a repülőgépek frissítésének becsült költsége 638 millió dollár.

A légitársaságok korábban azt kérték, hogy a repterek két mérföldes körzetében ne működjön az 5G, amely gyorsabb mobilinternetet és jobb kapcsolatot biztosít. A technológia kiépítésére több tíz milliárd dollárt költöttek a távközlési cégek, amelyek szerint a rendszer biztonságos, a légitársaságok csak félelmet keltenek és tényeket torzítanak, amikor a veszélyeiről beszélnek.

Az EU-ban az 5G-hálózatok alacsonyabb frekvencián működnek,

mint az amerikai szolgáltatóké, ami csökkenti az interferencia kockázatát. Az 5G-adótornyok alacsonyabb teljesítményen is működhetnek.

Egyes országok további lépéseket tettek a lehetséges kockázatok csökkentése érdekében: Franciaországban a repülőterek körül úgynevezett "pufferzónákat" alakítottak ki, ahol az 5G-jeleket korlátozzák, az antennákat pedig lefelé kell dönteni a lehetséges interferencia elkerülése érdekében.

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) szerint "nem volt olyan megerősített eset, amikor az 5G interferencia a repülőgépek rendszerének meghibásodását vagy váratlan viselkedését eredményezte volna. A különböző nemzeti mobiltávközlési stratégiák azt jelenthetik, hogy egyes országok nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint mások" – tették hozzá.

Az FAA új szabályokat javasolt számos Boeing repülőgépre vonatkozóan az új 5G interferencia lehetősége miatt. A javasolt szabályok világszerte közel húszezer repülőgépet érintenek: új repülési kézikönyveket, egyes leszállások tiltását, valamint új üzemeltetési eljárásokat írnak elő a leszállások és megközelítések során az 5G interferenciával megelőzésére.

Az FAA gyanúja szerint az 5G mobilhálózatok 2022-ben nagyjából 80 esetben okozhattak zavart légi járművek rendszerében:

a pilóták számos meghibásodásról számoltak be, mióta a mobilkapcsolat legújabb generációja működésbe lépett az USA egyes területein.

"Az FAA több száz bejelentést kapott az 5G lehetséges interferenciájáról, és szeptember közepéig körülbelül 80 esetben nem tudtuk kizárni az 5G-t" – közölte tavaly ősszel az FAA a FlightGloballel. Az esetek közt szerepelt olyan, amikor felszállás közben a gép túl magasra emelkedett, és ezt manuálisan kellett koordinálni, de kapott téves magasságértéket pilóta landolás közben is. Egyik esetben sem történt baleset.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×