eur:
410.9
usd:
392.2
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Orosz katonai járművek konvoja a krími Armjanszk közelében 2022. február 25-én. Vlagyimir Putyin orosz elnök február 24-én rendelte el katonai művelet végrehajtását a Donyec-medencében, leszögezve, hogy Oroszország tervei között nem szerepel Ukrajna megszállása, ugyanakkor törekedni fog az ország demilitarizálására. Az orosz erők mindazonáltal Ukrajna más térségei, így a főváros ellen is hadműveletet folytatnak, és támadást indítottak a Moszkva-barát szakadárok is az általuk ellenőrzött kelet-ukrajnai területeken. Az ukrán vezetés hadiállapotot vezetett be. A felek halálos áldozatokról és sebesültekről is beszámoltak. A nemzetközi közösség sorra jelent be büntetőintézkedéseket Moszkva ellen. MTI/AP/Emilio Morenatti
Nyitókép: MTI/AP/Emilio Morenatti

Ezért állhatott meg az orosz konvoj Kijevtől 30 kilométerre

Három napja gyakrolatilag nem halad az orosz katonai hadoszlop: hírszerzési infromációk szerint ez még egyáltalán nem azt jelenti, hogy az oroszok ne akarnák bevenni az ukrán fővárost.

A konvoj mérete alapján sokan vélik úgy, hogy bármelyik pillanatban megindulhat a támadás, de brit és amerikai információk szerint az is elképzelhető, hogy logisztikai gondok lassítják a menetet, írja a BBC.

Több oka is lehet annak, hogy a páncélozott járműveket, harckocsikat és vontatott tüzérséget is magában foglaló, hatalmas hadoszlop megtorpant nem messze az ukrán fővárostól. Ezek közé tartoznak a logisztikai problémák, a váratlan ukrán ellenállás és az orosz csapatok alacsony morálja.

Elakadhattak a sárban

A brit kormány úgy tudja, mechanikai meghibásodás és torlódás okoz gondokat: élelmiszerből és üzemanyagból sincs elegendő, és a jelentések szerint a rossz minőségű és rosszul karbantartott gumiabroncsok is problémát jelenthetnek.

"Az üzemanyag, az élelmiszer, a pótalkatrészek és a gumiabroncsok biztosításában hatalmas logisztikai hiányosságok vannak... úgy elakadtak a sárban, hogy a járműveket nehéz kimozdítani" - mondta Richard Barrons tábornok, a brit egyesített erők parancsnokságának korábbi parancsnoka a BBC Radio 4 műsorában.

Lehet ennél nagyobb gond is:

hibás rádióhálózatokon illetve nyílt hálózatokon keresztül zajló kommunikációról is beszélt.

A Pentagon szerint Oroszországnak logisztikai problémái vannak, ezért az átcsoportosítások mellett döntöttek, valamint átgondolják, hogyan hozhatnák be az elvesztegetett időt. Szintén amerikai információk szerint az ukrán ellenállás is probléma a konvojnak, bár ezt az állítást nem tudták ellenőrizni.

Az ellenállás az orosz katonák lelkivilágára is hathat

"A konvojban ülő emberek általános morálja napról napra csökken" - mondta a BBC-nek Olekszandr Danyljuk, az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács volt titkára, aki szerint eközben ukrán hadsereg motivációja a főváros megvédésére igen erős. Egy amerikai tisztviselő kedden beszélt arról:

nem minden katona volt tisztában azzal, hogy háborúba küldik.

Felmerült annak kérdése is, vajon megsemmisíthető-e az orosz hadoszlop. Ukrajna rendelkezik légierővel, török drónokat bevetett már más orosz konvojokkal szemben, de Barrons szerint egy ekkora hadoszlop megsemmisítéséhez szükséges kapacitással nem rendelkezik. Az oroszok alkalmaznak légvédelmet is a hadoszlop körül, egy támadással azt kockáztatnák az ukránok, hogy korlátozott légierőjükből is veszítsenek. Van, aki a NATO szerepvállalását követeli a konvoj kiiktatásában, de ez az eszkaláció nukleáris háború kockázatát vonná magával.

Hamarosan mindenképp KIjevhez érnek

Bármennyi gondja is legyen jelenleg az orosz seregnek, tény marad, hogy a konvoj nincs már messze KIjevtől, és lesz egy pillanat, amikor megindul annak ostromára.

Minden jelentett probléma ellenére tény, hogy Kijevtől északra egy hatalmas orosz haditechnikai oszlop található, és egy bizonyos ponton valószínűleg előrenyomul.

"Ez a hatalmas oszlop be fogja keríteni és ostrom alá fogja venni a fővárost"

- mondta a brit hadsereg korábbi vezetője, Lord Dannatt tábornok a BBC-nek, hozzátéve, hogy az oroszok azon kísérlete, hogy Kijevet utcáról utcára bevegyék, óriási károkat okozna.

Barrons tábornok szerint a konvoj nagy károkat fog okozni Kijevben, valószínűleg egy olyan erő részévé válik, amely tüzérség és gyalogság kombinációjával bekeríti a várost, ami után vagy ultimátumot ad a megadásra, vagy lerohanja azt, amint Harkivval is tette.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×