eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnökének (j) találkozója az Európai Bizottság épületében Brüsszelben 2021. április 23-án.
Nyitókép: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher

Nincs egyedül a magyar kormány az uniós hitellehetőség elengedésével

Lemondott a magyar kormány közel 3400 milliárd forintnyi hitelről, amihez az EU újrakezdési alapjának részeként férhetett volna hozzá. A döntésben szerepet játszhatnak költségvetési, pénzpiaci és politikai okok is.

A leggyakrabban emlegetett – részben valószínűsített, részben Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter által a csütörtöki Kormányinfón formálisan is megerősített – okként a magyar államadósság visszafogását hozzák fel, de visszatérően felmerül az uniós szabályokhoz kapcsolódó kötöttségek kerülésének, a szabad mozgástér és döntéshozási szabadság, valamint a kisebb támogatási csomag esetén remélt gyorsabb elbírálás és pénzhez jutás szempontja is.

További gyakran emlegetett észrevétel – ez is elhangzott a Kormányinfón –, hogy a tagországok többsége láthatóan nem kért egyelőre az uniós helyreállítási alap hiteléből, azaz a dologban voltaképpen nincs semmi feltűnő. Az utóbbi esetében ugyanakkor

az okok országcsoportonként részben eltérők.

Jó pár tagállamban elszaladt az államadósság a járványra válaszul hozott kormányzati-költségvetési intézkedések nyomán, és így ezeknél is – a magyar érveléshez hasonlóan – az adósságráta növelésének a kerülése az elzárkózás első számú motívuma. A nagyobb adósság részint visszafizetési terheket jelent a jövőben, részint a járvány lecsengése után, a korábbi európai uniós makrogazdasági szabályokhoz visszatérve ismét elvárássá válhat a magas adósságráták évről évre történő csökkentése, amit akár szankciókkal is kikényszeríthetnek.

Más kérdés, hogy következetlenségek azért itt is vannak. Például az, ahogy éppen az EU legjobban eladósodott országainak kormányai – az olasz és a görög – már jelezték, hogy igényt tartanak a felkínált hitelkeretre is. (Igaz, az olasz „Draghi-terv” azzal, hogy kombinálja az ingyenes támogatást, a kedvezményes uniós hitelt, sőt, még saját forrást is hozzátesz, valóban olyan történelmi léptékű, egyszeri és néhány éven belül mozgósítható forrástöbbletet – több, mint 220 milliárd eurót, amikor normál esetben az egész EU éves költségvetése is csak 130 milliárd körül van – állíthat így csatasorba, amivel évtizedek óta halogatott gazdasági struktúraváltást remélnek végrehajtani.)

Aztán ott vannak azok az országok (mint a franciák, a németek, hollandok vagy a skandinávok), amelyek maguk is közel – vagy ténylegesen is – olyan pénzpiaci (hitelminősítői) megítéléssel bírnak a pénzpiacon, mint az EU egészét képviselő Európai Bizottság.

Ez a kör bizottsági közbenjárás nélkül is bármikor hasonlóan kedvező – olcsó és hosszú lejáratra szóló – hitelhez tud jutni,

érthető, ha az előfeltételekkel átszőtt EU-hitelekkel egyelőre inkább nem él.

Egyébként ez az érvelés is előjött a magyar álláspontban is, amely szerint az ország, ha akar, viszonylag könnyen tud hitelt kapni a piacokon maga is – sokan emlékeztetnek, hogy a tavaly őszi kötvénykibocsátáskor a magyar költségvetés nagyon hamar 2,5 milliárd euróval gyarapodott –, bár tény, hogy esetében már a kamatfeltételek nem olyan kedvezők, mint a bizottsági pénzeknél. De, mint a Portfolio szerdai elemzése megállapította, az utóbbi által elérhető 2–2,5 százalékpontnyi kamatmegtakarítás nem kizárhatóan hamar elolvadna a tömeges forrásbevonás ár- és bérfelhajtó hatása nyomán.

Mindenesetre a hivatalosan is hangoztatott további magyar álláspont szerint végső soron

nincs szó az uniós hitelek végleges és befejezett elutasításáról, hanem csak a jelen helyzetben elhatározott kerüléséről.

Ami még nem zárja ki, hogy a 2023 augusztusáig nyitott hitelkeretből a későbbiekben a kormány projektalapon esetleg lehív majd részösszegeket.

Még mindig az eladósodottságnál maradva, lehetséges szempontként említik azt is, hogy a kínai Fudan Egyetem budapesti épületeinek a felépítéséhez a magyar költségvetés több mint 400 milliárd forintos kínai hitelt vesz fel, egy újabb sok száz milliárd forintnyi – ezúttal európai uniós – hitelcsomag időben közeli megjelenése együttesen nagyon megdobta volna már az adósságrátát. Azaz nem kizárható módon szelektálni is kellett, és a politikai prioritás így szelektált.

Mindezek mellett többek véleményében előjön – erre súlyoz például az EUobserver csütörtöki elemzése is –, hogy az EU-hitelek kormányzati elengedésében nem kizárhatóan

a politikai megfontolás jelenthette a döntő szempontot, és ennyiből jó eséllyel már régebbről érlelődött.

Azzal ugyanis, hogy az EU-joganyag formális részévé vált a közösségi pénzek felhasználásának bizonyos jogállamisági kritériumokhoz kötése – jóllehet, a jogszabály alkalmazása átmenetileg felfüggesztésre került, miután a lengyel és a magyar fél az Európai Bíróság előtt megkérdőjelezte összeegyeztethetőségét az alapszerződéssel –, sokan láthatóan célzottan kezdtek készülni elsősorban a magyarországi kifizetések majdani, jogállamisági megkérdőjelezésére.

Ez a szempont amúgy legutóbb az EP héten tartott plenárisán is hangsúlyozottan előjött, de már korábban is számtalanszor téma volt, és akad olyan vélemény, hogy a magyar kormány mindezen készülődések jegyében is döntött úgy, hogy csökkenti az ilyen lehetséges támadásnak könnyebben kitehető projektek EU-forráshoz kötését – a felsőoktatási modellváltást említik ennek kapcsán a leggyakrabban –, és ezek finanszírozását inkább más módon oldja meg.

Címlapról ajánljuk
Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Nyolc kategóriában összesen tizenhat díjat adnak át a februári filmfesztiválon. Muhi András, a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke az InfoRádióban elmondta: ismét versenyfesztivál lesz a Magyar Filmszemle, melyen szakmai különdíjak is gazdára találnak, továbbá az információs és panoráma szekcióban olyan alkotásokat is levetítenek, melyek rendezői nem kívánnak benevezni a versenybe, de a szakma véleményére kíváncsiak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×