eur:
393.92
usd:
368.12
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk
Nyitókép: Pixabay.com

Százmilliárdok bánják, hogy lemondunk az uniós hitelről, de…

Magyarország nem kívánja igénybe venni az EU helyreállítási alapjának (RRF) hitel lábát, csak a vissza nem térítendő támogatást vesszük fel. A döntésben szerepet játszhatnak költségvetési, pénzpiaci és politikai okok is.

Mint ismert, tavaly a koronavírus-járvány, illetve az abból eredő gazdasági válság következtében 80,4 százalékra emelkedett a GDP-arányos államadósság az előzetes adatok szerint a 2019-es 64,7 százalékról. Ezzel nyolcéves csökkenő tendencia tört meg, hirtelen 2011-es szintre, történelmi csúcsra ugrott vissza Magyarország adósságrátája. Ráadásul a kormány a következő években sem számít meredek csökkenésre.

A Portfolio szerint az idei kilátásokból már látszik, miért nem akarja a kormány lehívni az uniós alap hitelét: a tavaly év végi 80,4 százalékos adósságráta és a 2021 végére várt 79,9 százalék között nagyon kicsi a különbség, akár a forint gyengülésével vagy kicsit rosszabb gazdasági teljesítménnyel is veszélybe kerülhetne a várakozás. Vagyis ebből a szempontból érthető a kormány idegenkedése az uniós közös hitelfelvételtől, abból a szempontból viszont nem, hogy

annak kamata várhatóan jóval kedvezőbb lenne magyar szempontból, mint a hasonló futamidejű piaci vagy államközi kölcsönök esetében.

De akkor miért nem?

A Portfolio azt követően, hogy példákon át sorra veszi, hogy mind a piaci, mind pedig az államközi hiteleknél jóval kedvezőbb kondíciók mellett tudnánk lehívni az RRF-ből kölcsönt, megjegyzi: ahhoz azonban, hogy valóban 100 milliárd forintos nagyságrendű spórolásról lehessen beszélni, teljesülnie kellene egy „bevonhatósági feltételnek”.

Az államközi szerződések jellemzően egy-egy projektre vonatkoznak, vagyis a konkrét beruházáshoz biztosítja a hitelkeretet. Ez egyrészt rugalmas, hiszen csak a felhasználással párhuzamosan kell lehívnunk, másrészt nem kötik feltételekhez a pénz felhasználását. Az RRF-alap pénzei viszont eleve meghatározott célokra használhatók fel, de közben folyamatos uniós ellenőrzéssel kell számolni az elköltése során. Plusz, például a kínai és orosz hitelek esetében a felek azt is elvárják, hogy a finanszírozott beruházásokban is részt vegyenek, vagyis a pénz egy része hozzájuk vándoroljon vissza.

Vagyis a drága (de részben piaci alapúvá konvertálható) államközi hitelek kiváltására az RRF-forrás nem alkalmas.
Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 24. 21:49
×
×
×
×