Infostart.hu
eur:
390.07
usd:
330.66
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Nyitókép: The Good Brigade/Getty Images

Vita a közösségi média tiltásáról: túl korán dobtuk be a fiatalokat a mély vízbe

A közösségi média nem közösségi és nem média, hanem egy hirdetési platform – érvelt Sipka Bence pszichológus, a digitális tudatosság szószólója a Brain Bar jövőfesztiválon rendezett vitában, Gódor Zola matematikatanár, edutainment vállalkozó viszont úgy látja, épp a közösségi média révén lehet eljuttatni a matematikát a fiatalokhoz.

Milyen lesz a következő 25 év – ez volt az idei Brain Bar, Európa legnagyobb jövőfesztiváljának témája, ahol a közönség hazai és külföldi tudósok, politikusok, üzletemberek és kulturális személyiségek részvételével vitathatja meg a 21. század legégetőbb kérdéseit.

Az egyik előadáson az volt a téma, tiltsák-e be a közösségi médiát 16 éves kor alatt, részben annak kapcsán is, hogy Ausztrália parlamentje 2024 végén elfogadott egy törvényt, amely megtiltja a TikTok, az X, a Facebook és az Instagram közösségi hálózatok használatát 16 év alattiak számára.

„A közösségi média nem közösségi és nem média, hanem egy hirdetési platform, a következményei pedig egyértelműek: radikálisan romlott a fiatalok mentális egészsége, nőtt a szorongás és a depresszió, a lányoknál gyakori a testképzavar és az evészavar, és míg korábban a tinédzserek ötöde, mára a tinik fele hét óránál kevesebbet alszik. Ha azonban késleltetjük a hozzáférést a közösségi médiához, több idő lesz a felkészülésre” – mondta a vitában Sipka Bence pszichológus, a digitális tudatosság szószólója.

Arról is beszélt, hogy nemcsak előadásokat tart, hanem szülői önkéntes közösségeket épít, mert szerinte kis közösségi szinten lehet megváltoztatni a technológiahasználati normákat. „Amit szerintem elrontottunk az elmúlt 15 évben, hogy túl hamar dobtuk bele a gyerekeket ebbe a mély vízbe” – érvelt.

Gódor Zola matematikatanár, edutainment vállalkozó viszont azt emelte ki, hogy a közösségi médiának köszönhetően tudják eljuttatni közérthetően a matematikát a gyerekeknek, vagyis nagy előnye van, ha jóra használják. Felhívta a figyelmet arra is, hogy papíron 13 év alatt senkinek nem lehetne közösségimédia-fiókja, ehhez képest a 11-12 évesek kétharmadának és a 13-16 évesek 90 százalékának van. Ő sem a tiltással ért egyet, hanem az ellenőrizhető használattal, mert a tiltás és annak betartatása hatalmas energia és költség hívta fel a figyelmet. Ehelyett csak azt korlátozná, hogy a fiatalok milyen tartalomhoz férhetnek hozzá, illetve milyen tartalmat készíthetnek ezekre a platformokra.

Sipka Bence a decemberben életbe lépő ausztrál korlátozást hozta fel pozitív példaként. „Hozzá lehet férni felhasználói fiók nélkül is a YouTube-hoz meg a Tiktokhoz is, csak amitől megkímélnénk a gyerekeket, az az, hogy üzleti kapcsolatba kerüljenek nagy techcégekkel” – magyarázta.

Gódor Zola viszont a mostani 13-16 évesek attitűdjére hívta fel a figyelmet, ami merőben más, mint régen, mert már sokkal kevesebbet osztanak meg a fiatalok magukról ezeken a felületeklen, sokuknak még profilképe sincsen. „Ők már önmaguktól tudatosabbak, mint ahogy mi most itt felülről el akarjuk mondani, hogy hogy legyen” – vélekedett, és úgy látja, a 13-16 évesek jobban tudnak kapcsolódni, több közösséget tudnak elérni.

Sipka Bence szerint viszont a 18-27 évesek fele azt mondja, bárcsak ne lett volna közösségi média. Kutatások vannak arról is, hogy míg két éve három óra volt, most öt óra a fiatalok közösségi médiában eltöltött ideje. A két szakember teljesen egyetértett abban, hogy paradigmaváltásra és edukációra van szükség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Alapjaiban változtak meg a karácsonyi étkezési szokások Magyarországon – erről beszélt a séf az InfoRádióban. A hal ugyan megmaradt, de a többi hagyományos fogás helyét az egyszerű, gyorsan elkészíthető ételek vették át.

Durva átrendeződés az új autók piacán

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×