Ajándék
Húsvétkor, mint minden más hasonló ünnep során, a boltok, áruházláncok nagy akciókkal várják a fogyasztókat, akik jelentős összeget spórolhatnak. Sokan ilyenkor ajándékoznak is valamit a másiknak, de körültekintően kell eljárni.
Hagyományos bolti vásárlásnál például nem szabad elfelejteni, hogy ha a megajándékozottnak esetleg nem tetszik az ajándék, de egyébként az nem hibás, akkor a kereskedő azt nem köteles kicserélni. Az persze más kérdés, ha ezt előre szóban megígéri vagy írásban erre önként kötelezettséget vállalt. Ha csak az előbbi esetről van szó és ilyen szóbeli ígéretet kapnak a fogyasztók, akkor nem árt ezt rávezettetni a vásárlásról kapott számlára, nyugtára. A bizonylatot egyébként is meg kell őrizni, hiszen bármilyen fogyasztóvédelmi probléma esetén csak ennek birtokában lehet reklamálni (kivéve a 10 ezer forint feletti új, tartós fogyasztási cikkeket, mert ott a jótállási jeggyel is lehet a hiba miatti fogyasztói igényeket érvényesíteni).
Fontos azt is tisztázni, hogy csak akkor lehet visszavinni – amennyiben nem áll fent önkéntes garanciavállalás – az ajándékot, ha az tényleg hibás. Így például egy ruha akkor számít hibásnak, ha az elszakadt, anyaga foszlik. Azonban nem beszélhetünk hibáról akkor, ha más a méret, vagy a kapott ajándék színe nem tetszik.
A hibás termékek miatt a fogyasztók elsősorban ingyenes javítást vagy cserét kérhetnek. Ha ezeket a vállalkozás nem vállalja vagy teljesítésük lehetetlen, akkor a vételár leszállítását vagy pedig a teljes vételár visszafizetését lehet kérni.
Ha új, tartós fogyasztási cikkről volt szó, a termék hibája pedig olyan súlyos, hogy már akadályozza a rendeltetésszerű használatot, és ezt a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül még bejelenti, akkor a kereskedő köteles azonnal kicserélni a terméket, és nem veheti be azt javításra. A nagy leárazások közepette pedig azt se felejtsék el a fogyasztók, hogy az akciósan vett termék hibája miatt is ugyanúgy lehet reklamálni, és azt nem utasíthatja el a kereskedő csak azért, mert olcsóbban vették meg.
Ha internetről szerezte be az ajándékot a fogyasztó, akkor – a bolti vásárlással szemben – még az átvételtől számított tizennégy napon belül meggondolhatja magát és visszaküldheti a terméket (a saját költségén). Ekkor vissza kell kapnia a teljes, korábban kifizetett pénzösszeget. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy ha késik a kiszállítás és nem érkezik meg a termék határidőben, akkor is minden további nélkül el lehet állni indokolás nélkül, még a kiszállítás előtt (ha előreutalás történt, ekkor is vissza kell kapni a teljes kifizetett összeget). Vannak itt azonban bizonyos kivételek, amikor a fogyasztó mégsem gondolhatja meg magát, ide tartoznak például a már felbontott csomagolású CD-k, DVD-k, ha kép- és/vagy hangfelvétel vagy számítógépes szoftver volt rajtuk, de azok a termékek is – felbontást követően – amelyek már higiéniai vagy egészségvédelmi okokból nem küldhetőek vissza.
Meg kell jegyezni egyébként, hogy internetes vásárlásnál is érvényesíthetőek a hibás termékek miatti fogyasztóvédelmi jogok, amelyek a bolti értékesítésre vonatkoznak.
Kölcsön
Több pénzpiaci szereplő kínál a fogyasztók számára például gyorskölcsönöket. A reklámokban ezeket úgy mutatják be, mint amelyek alkalmasak egy nehezebb anyagi élethelyzet gyors áthidalására. Sokszor pedig tökéletes megoldásként hirdetik ezeket arra az esetre is, ha esetleg a fogyasztónak épp nem áll rendelkezésére az az összeg, amit egy ajándéktárgy árára vagy épp egy wellness hétvége költségeinek fedezésére szánna.
Mielőtt a fogyasztók minden meggondolás nélkül beleugranának egy ilyen vagy ehhez hasonló gyorskölcsönbe, nem árt több dolgot mérlegelni. Ha mindenképp a hitel felvétele mellett döntenek, hasonlítsák össze egymással a pénzügyi szolgáltatók ajánlatait, ehhez a Teljes Hiteldíj Mutatót (THM) kell nézni, amely egy egyéves időszakra kalkulált százalékos érték és abban segít, hogy megmutatja a hitel teljes díját és mindazon költségeket, amelyeket még fizetni kell a tőke, azaz a felvett kölcsön összegén kívül még.
Utazás
Sokan választják ünnepekkor a szállodák szolgáltatásait. Arra érdemes ügyelniük a fogyasztóknak, hogy ha bármilyen fogyasztóvédelmi problémát tapasztalnak, akkor azt azonnal jelezni kell, hiszen ennek hiányában a szálloda nem tudja kezelni a panaszt. A bejelentett problémáról mindenképp érdemes jegyzőkönyvet felvetetni, ami később fontos bizonyíték a fogyasztók kezében. Ilyen fogyasztóvédelmi kifogás lehet például, ha a szállodában az előre meghirdetett részprogramok elmaradnak vagy az ingyenesnek ígért szolgáltatások csak fizetés ellenében vehetőek igénybe. De ide tartozik az az eset is, ha maga a szolgáltatás minősége, például a szoba elhelyezkedése, komfortfokozata vagy akár a wellness-részleg marad el a várakozásoktól.
Élelmiszerek
A megfelelő minőségű termék megvásárlásához pedig a kulcs a terméken megtalálható címke. Mindig nézzék meg a fogyasztók a fogyaszthatósági vagy minőségmegőrzési idő lejárati dátumát, de legyenek tisztában azzal is, hogy ez a két dátum nem ugyanazt jelenti. Ha egy élelmiszeren a minőségmegőrzési idő van feltüntetve, akkor az azt az időpontot jelzi, ameddig az élelmiszer még a megfelelő tárolás mellett megőrzi egyedi tulajdonságait. Ellenben, ha egy élelmiszer gyorsan romlandó és ezért már rövid idő elteltével is valószínűleg közvetlen veszélyt jelent az emberi egészségre, akkor a minőségmegőrzési idő helyett már a fogyaszthatósági időt kell feltüntetni.
Érdemes mindig a polcokra kitett termékek közül nem rögtön a legelöl lévő élelmiszereket kiválasztani, mivel a tapasztalatok ott helyezik el azokat az árucikkeket, amelyek lejárati ideje a legközelebbi.