eur:
399.22
usd:
366.58
bux:
87053.77
2025. március 13. csütörtök Ajtony, Krisztián
Nyitókép: Unsplash

Donald Trump és Joe Biden egyetért, ha a Google megregulázása a téma

Viszlát Chrome! – az amerikai igazságügyi minisztérium megerősítette a Joe Biden idején hozott döntést: a Google-nak el kell adnia az általa kifejlesztett böngészőt. A lépés célja: felszámolni a vállalat keresőmotor-monopóliumát.

Itt egy dolog, amiben Joe Biden és Donald Trump alatt is ugyanazt képviseli az amerikai igazságügyi minisztérium: véget kell vetni a Google de facto monopóliumának az internetes keresések terén. És azoknak a megállapodásoknak is, amelyek egyes platformokon alapértelmezett böngészőnek állítják be a cég által kifejlesztett Chrome-ot.

Múlt pénteken jött a hír, amely világossá tette, hogy a Trump-kormányzat megőrzi Joe Biden irányvonalát a technológiai óriáscégekkel szemben. Egy bírósági beadványban a minisztérium megerősítette követelését, hogy egy bíró kényszerítse ki a Chrome eladását és az alapértelmezett böngészőbeállításról szóló egyezmények felmondását.

Egy tavalyi bírósági döntés szerint a Chrome és a vele kapcsolatos szerződések „illegális monopóliummá” tették a Google-t az online keresések terén. A beadvány szerint a kaliforniai vállalatnak „sürgősen és teljesen fel kell adnia a Chrome-ot és bármely eszközt és szolgáltatást, amely fékezi a gyors eladást – egy kizárólag a felperes által meghatározott és a bíróság által jóváhagyott vásárlónak”.

Az amerikai kormányzat szerint a Google

„illegális viselkedése olyan »gazdasági Góliátot« hozott létre, amely tör-zúz a piacon, és történjék bármi, a Google általa nyer”.

Ezzel pedig „ráerőlteti ideológiai értékvilágát a felhasználókra”.

Tavaly nyár végén Amit Mehta washingtoni bíró úgy foglalt állást, hogy a „Google jogellenesen tartotta fent monopóliumát a keresőmotorok terén, azzal, hogy fizetett más böngészők gazdáinak és a mobiltelefon-gyártóknak, hogy jelenítsék meg a keresőmotorját”. A 2023-as perben bizonyítékokat mutattak be, amelyek szerint csak 2021-ben 26,3 milliárd dollárt fizetett ki a vállalat ilyen megállapodásokra.

„Gigantikus mérete és korlátlan hatalma miatt a Google megfosztotta a fogyasztókat és a vállalkozásokat attól az alapvető ígérettől, hogy egymással versengő szolgáltatások közül választhatnak” – írta a minisztérium. A bíróságon elhangzott, hogy az Egyesült Államokban indított keresések 70 százaléka olyan portálokon keresztül történik, ahol a Google az alapértelmezett kereső.

A cég bevételmegosztási egyezményei lehetetlenné teszik, hogy kisebb riválisok valódi versenyt jelentsenek – írta a Times of India. Ilyen vetélytársak a Microsoft-féle Bing vagy a DuckDuckGo. (A Google szerint a felhasználók azért nem választják ezeket, mert fejletlenebbek a Chome-hoz képest.)

Annak ellenére, hogy Donald Trump elnök többször is élesen bírálta elődje lépéseit, az Izgaságügyi Minisztérium az ő kormányzása alatt is le akarja állítatni a Google gyakorlatát, hogy fizet azért, hogy mobileszközökön és más rendszerekben a Chrome legyen az alapértelmezett böngésző. Viszont

visszalépett ama követeléstől, hogy a cég adja fel a mesterséges intelligenciához kötődő befektetéseit és az Android-rendszert – egyelőre.

A Google fellebbezni készül és azt javasolja: továbbra is engedjék neki, hogy fizessen az alapértelmezett státuszért, de lazább, a konkurenciának is teret adó megállapodások alapján. A cég „radikális beavatkozásnak” nevezte a kormány lépéseit, amelyek „veszélyeztetik amerikaiak millióinak biztonságát és privát szféráját”.

Búcsú a bővítményektől

A Chrome-mal kapcsolatos – de nem jogi természetű – hír az, hogy az új, Manifest V3 platform bemutatkozásával párhuzamosan a böngésző egy sor népszerű, úgynevezett bővítményt, a böngészőhöz kapcsolható és hasznos funkciókat ellátó miniprogramot tesz elérhetetlenné. Ilyen bővítmények például a Great Suspender, amely a böngészőben megnyitott „fülek” közül azokat altatja, amelyeket épp nem nézünk – és ezzel sok memóriát spórol meg. Más bővítmények lehetővé teszik a teljes – és nem csak az épp látható – weboldal lefotózását.

A Chrome most úgy döntött, hogy mivel több bővítmény nem támogatja az új platformot, leállítja azokat.

Erre a sorsra jutott a uBlock Origin, egy népszerű, és évek óta csendben dolgozó reklámblokkoló. Ezt a bővítményt már nem lehet telepíteni.

„Ez a bővítmény többé nem elérhető, mert nem követi a Chrome-bővítmények legjobb gyakorlatát”

– szól a Chrome Web Store-ban felugró, angol szöveg fordítása.

A hírről tudósító ZDNET egyik szerkesztője úgy találta, hogy három másik Chrome-bővítményét „kényszernyugdíjazták”: ezek az Image Downloader (képletöltő), a Chrome-áruházban való publikáláshoz szükséges Publisher és a Word Counter Plus (ami neve alapján egy szószámláló).

A portál munkatársai összesen 36 befagyasztott bővítményt találtak:

  • 360 Ads Blocker
  • Adblock Fast
  • Awesome Bookmarks Button
  • Block Ads
  • Bookmark All
  • Bookmark It
  • Bookmark Lock
  • Bookmark Manager Speed Dial
  • Bookmark My Tabs
  • Comodo Ad Blocker
  • Comodo Online Security Pro
  • Content Blocker
  • Delicious Bookmark Bar Sync
  • Domain Blocker
  • Ethical AdBlock -- Ad Blocker
  • Fast Bookmark
  • Ghostery Private Search for Chrome
  • Google Ad Blocker
  • Google Privacy Shade
  • Hover Zoom+
  • Little Bookmark Box
  • Location Guard
  • MalwareAI Browser Security
  • Pinboard Bookmark Bar Sync
  • Popup Fixer
  • Privacy Cleaner
  • Privacy Extension
  • Private Bookmarker
  • Private Bookmarks
  • Simple Site Blocker
  • Touch VPN
  • Trump Blocker
  • TunnelBear Blocker
  • Website Blocker
  • Wikipedia Popup
  • YouTube Anywhere Remote

A trójai álbővítmény, amely pénzt is lophat

A Chrome óvatoskodása nem véletlen: egy új jelentés szerint a böngészőben van egy olyan sebezhető pont, amely lehetővé teszi „rosszindulatú bővítmények hozzáadását a böngészőhöz, amelyek aztán bármely már telepített bővítménynek adják ki magukat. Ezzel pedig felhasználók lementett jelszókat, kriptopénztárcákat és más érzékeny adatokat tehetnek hackerek számára hozzáférhetővé. A támadónak ehhez elég ennyit tennie: publikálja az úgynevezett „polimorf”, például mesterséges intelligencia hajtotta marketingeszköz-bővítményt a Google áruházban.

Különböző trükkökkel és közösségi médiás hírveréssel felkelti az áldozat figyelmét, aki installálja a rosszindulatú bővítményt a Chrome-áruházból. Telepítés közben megjelenik egy felugró ablak, amely arra sürgeti a felhasználót, hogy töltse le a bővítményt „a kényelmesebb felhasználási élmény” érdekében. Ez a támadó trükkje, itt dönti el a program, hogy mely létező bővítményt „személyesítsen meg”. A kattintás után az álbővítmény ugyanúgy működik, mintha az eredeti lenne, de a háttérben már megkezdi kártékony tevékenységét.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.13. csütörtök, 18:00
Káel Csaba
a Müpa vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×