2024. szeptember 1. vasárnap Egon, Egyed
Nyitókép: NASA

Az élet nyomait találhatták meg kutatók a Marson

A NASA marsjárója, a Perseverance egy különleges szikladarabra bukkant, amelynek a mintái arra engednek következtetni: évmilliárdokkal ezelőtt mikrobiális élet lehetett a bolygón.

Rövid időn belül már a második marsi kőzet kelti fel a tudósok érdeklődését. Nemrég egy véletlennek köszönhetően derült ki, hogy a vörös bolygón kén is van, a Curiosity felfedezése után pedig most a Perseverance talált egy különlegességet a felszínen – írja a Gizmodo cikke alapján a hvg.hu.

A marsjáró egy furcsa, foltos kőzetre bukkant, amelyet a tudományos csapat Cheyava Fallsnak nevezett el. A szakemberek úgy vélik, az 1 méter hosszú és 60 centiméter széles szikladarab egy újabb bizonyítéka lehet annak, hogy a Marson egykoron jelen volt a mikrobiális élet.

A terület, ahol a Perseverance rátalált a sziklára, egy olyan térség az égitesten, ahol a számítások szerint évmilliárdokkal korábban folyékony víz volt jelen. Ekkor még a bolygó is melegebb volt, ezért úgy vélik, ezen a területen lehet a legnagyobb eséllyel olyan nyomokra bukkanni, amelyek bizonyítják az élet egykori jelenlétét.

A Cheyava Falls kalcium-szulfátot és hematitot is tartalmaz, ez utóbbi az, amely hozzájárul ahhoz, hogy a Marsnak vörös színe legyen. Ugyanakkor a kőzetről készült felvételen egyértelműen ki lehet venni a törtfehér, fekete szegélyű, nagyjából egy milliméter átmérőjű köröket, ami a NASA szerint úgy néz ki, mint a leopárd foltjai. A kémiai elemzés azt mutatta, hogy a fekete gyűrűk vasat és foszfátot tartalmaznak.

David Flannery asztrobiológus szerint nagy meglepetést jelent a foltok felfedezése, mivel a Földön a kőzetek ilyen jellegű jellemzői gyakran a felszín alatti mikrobák megkövesedett nyomai. Ugyanakkor a kőzet keletkezésére is két magyarázat lehetséges, illetve a körök kialakulásáról is csak elméletek vannak.

A tervek szerint a NASA 2030-ban hozná vissza a Marson összegyűjtött mintákat a Földre, amelyek között ott lehet a most megtalált kőzet egy kis darabkája is. Ha ez sikerül, pontosabb képet kaphatunk arról, hogy volt-e élet a bolygón.

2024.09.02. hétfő, 18:00
Maruzsa Zoltán
a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára
Újabb fordulat az orosz-ukrán konfliktusban - Háborús híreink szombaton

Az orosz-ukrán háború újabb fordulatot vett, miután Kijev katonai műveletet indított az oroszországi Kurszki területen. A NATO főtitkára, Jens Stoltenberg a Welt am Sonntag német hetilapnak adott nyilatkozatában reagált az eseményekre. Eközben pénteken késő este az oroszországi Belgorod városát ukrán támadás érte, ami öt halálos áldozatot követelt, és 46 ember sérült meg - jelentette be Vjacseszlav Gladkov, a térség kormányzója. Az incidens során 37 embert, köztük hét gyermeket kórházba kellett szállítani.