Infostart.hu
eur:
355.43
usd:
308.08
bux:
134083.93
2026. június 11. csütörtök Barnabás
Nyitókép: Forrás: Pexels.com

Koronavírus: a megelőzés titka talán egy vitaminban rejlik

Bizonyos élelmiszerek D-vitaminnal történő dúsítása a vitaminhiány enyhítéséhez vezethet: egy spanyol kutatás szerint a koronavírussal kórházba került betegek több mint nyolcvan százalékának túl alacsony a D-vitamin szintje.

A kenyeret, tejet, narancslevet és hasonló élelmiszereket Finnországban, Svédországban, Kanadában, Ausztráliában és az Egyesült Államokban már egy ideje D-vitaminnal dúsítják annak érdekében, hogy az ezeket fogyasztók vitaminhiányos állapota ne csak a napsütésen, a kifejezetten D-vitaminban dús élelmiszerek fogyasztásán és a táplálékkiegészítőkön múljon.

A D-vitamin bevitelének a koronavírus-járvány idején kiemelt jelentősége lehet: egyes kutatások szerint ha a vitaminból túl kevés található szervezetünkben, nagyobb eséllyel kapjuk el a fertőzést és súlyosabbak lehetnek tüneteink is. Spanyol adatok szerint a kórházban kezelt koronavírusos betegek 82 százalékánál mutatható ki a D-vitamin hiánya: igaz, más kutatások úgy vélik, nincs ilyen összefüggés.

Sok bajt megelőz

Az ugyanakkor biztos, hogy gyerekeknél angolkórt, felnőtteknél később deformitásokhoz vezető csontpuhulást okozhat. A gyermekek kórosan alacsony D-vitamin szintje hipokalcémiát eredményezhet, ami pedig rohamokhoz és szívelégtelenséghez vezethet. Magyarországon az őszi-téli időszakban az emberek 90 százalékánál alakul ki a D-vitaminhiány, ezen akár ronthat az is, hogy sokan az idei évben éppen a pandémia miatt kevesebbet tartózkodtak a szabadban még a napos tavaszi-nyári időszakban is.

A pótlás hatása

A The Guardian cikke szerint Gareth Davies orvosfizikai kutató azt szorgalmazza, hogy hazájában, az Egyesült Királyságban vezessék be az élelmiszerek D-vitaminnal történő dúsítását a hiányállapotnak az elkerülésére. Az elmúlt tíz évben az erre irányuló kezdeményezések nem találtak meghallgatásra.

"Teljesen világos, hogy a D-vitamin nemcsak csökkenti egy betegség súlyosságát, de a fertőződés ellen is véd.

A vitamindúsítás gondos körültekintéssel bevezetendő a jelenleg táplálékkiegészítőket szedőkre való tekintettel. A megfelelő élelmiszerek kiválasztása a célra nagy körültekintéssel kell, hogy megtörténjen" – mondta. A Birminghami Egyetem egy korábbi kutatása szerint ha az élelmiszereket D-vitaminnal dúsítanák, az elmúlt 90 évben negyedével csökkent volna a D-vitaminhiányosok csoportja.

Napozzunk vagy szedjük

A napi 2000 nemzetközi egységnyi D-vitamin termelődéséhez tavasszal és nyáron 10-30 percet kell napon tartózkodni, természetesen nem a déli órákban és nem a tűző napon. A kevésbé napos évszakokban pótolni szükséges ezt a mennyiséget, mivel táplálkozással alapvetően 80 egységnyit tudunk csak bevinni naponta a Semmelweis Egyetem cikke szerint. A kutatások szerint ahol alacsonyabb a populáció D-vitamin szintje, ott magasabb a halálozás.

Címlapról ajánljuk
„Rajta vagyunk az állami vagyon visszaszerzésén” – kormányszóvivői sajtótájékoztató Magyar Péterrel

„Rajta vagyunk az állami vagyon visszaszerzésén” – kormányszóvivői sajtótájékoztató Magyar Péterrel

Milliárdok indulnak a kórházi klímaügy rendezésére, átvilágítják a 100 milliárdos mohácsi Duna-híd ügyét, számokra támaszkodva csökkentik a beruházás értékét. Dekriminalizálják a kriptózást, az uniós pénzek hazahozatalához szükséges 27 szupermérföldkövet pedig rövidesen teljesítik. A vagyonadónál a 2025 végi állapot számít majd Magyar Péter miniszterelnök javaslata szerint. Néhány ügyben a Kormány.hu-n társadalmi konzultáció jön.
inforadio
ARÉNA
2026.06.11. csütörtök, 18:00
Dénes Ferenc sportközgazdász
Dénes Tamás az InfoRádió főmunkatársa, futballtörténész és -szakíró
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×