INFORÁDIÓ
Amália

klímaváltozás

növény

hegy

Súlyos változásokat hoz a növények számára a klímaváltozás

InfoRádió / MTI

Erőteljesen meg fogja változtatni a hegyek érzékeny ökoszisztémáit a klímaváltozás egy nemzetközi kutatócsoport szerint.

A növekvő hőmérséklet hatására a következő évtizedekben a tápanyag keringésének egyensúlya felborul az erdőhatár felett élő növények számára. Az ezt jósló tanulmány a Nature című tudományos lapban jelent meg.

Jordan Mayor és David Wardle, a svédországi Umeai Egyetem kutatói az Alpokban és a világ más magas hegyeiben - Japánban, Ausztráliában, Új-Zélandon, Észak-Amerikában és Patagóniában - azt vizsgálták, miben különbözik a tápanyagkeringés az erdőhatár alatt és felett. Ott ugyanis nagyon hirtelen változik meg a vegetáció, ami az ökoszisztémát a változásokra különösen érzékennyé teszi.

"A klímaváltozásra vonatkozó aktuális jóslatok szerint az évszázad végére olyan mértékű hőmérsékletemelkedés várható, amely a hegyekben 300 méteres magasságkülönbségnek felel meg" - fejtette ki Michael Bahn, az Innsbrucki Egyetem ökológiai intézetének munkatársa.

Ha melegebb lesz, a mikroorganizmusok aktívabbá válnak a talajban és több nitrogént bocsátanak a növények rendelkezésére, miközben más tápanyagok mennyisége, mint például a foszforé, alig változik. Ennek következményeképpen felborulhat a tápanyagkeringés egyensúlya.

INFORÁDIÓ