eur:
395.08
usd:
371.68
bux:
66203.59
2024. április 16. kedd Csongor
Itt a drasztikus megoldás Észak-Korea lekapcsolására

Itt a drasztikus megoldás Észak-Korea lekapcsolására

Bár Kim Dzsongun észak-koreai rezsime sok tapasztalatot szerzett arról, hogyan kell nemzetközi kereskedelmi szankciók közepette működtetni egy országot, de katonai és szállítási műveleteihez nem nélkülözheti a nyersolaj importját.

Annak ellenére, hogy 2006 óta folyamatosan nemzetközi szankciókkal néz szembe, Észak-Korea gazdasága 2016-ban az ezredforduló óta legnagyobb mértékű, 3,9 százalékos éves gazdasági növekedést produkálta. A szankciók viszonylagos hatástalanságát az ENSZ is elismerte idén februári jelentésében. A szankciós eszköz hatékonytalanságát jelzi az is, hogy Észak-Korea az augusztusban kivetett legutóbbi szankciók ellenére tudta végrehajtani nukleáris robbantási és rakétakísérleteit.

A Portfolio elemzése szerint

ha Kína úgy dönt, hogy megszünteti az Észak-Korea számára létfontosságú olajszállítmányokat,

annak azonnali és meglehetősen költséges hatása lenne Phenjan számára. Észak-Korea olyan mértékben függ az olajimporttól, hogy képtelen más forrásból pótolni. Kína körülbelül 90 százalékban fedezheti az észak-koreai olajkeresletet, de Oroszország is rendszeresen szállít az energiahordozót déli szomszédjának.

Oroszország esetében az ügy egyértelműbbnek tűnik. Egyrészt, mivel az orosz olajszállítmányok mennyisége jelentősen elmarad a kínaiaétól; másrészt Moszkva egy hete bejelentette be, hogy a rakétakísérletek miatt felfüggeszti az Észak-Koreával vitt közös üzleti vállalkozásait.

Kínával már korántsem ilyen egyszerű a helyzet. A Reuters iparági forrásokból úgy értesült még áprilisban, hogy Kína egy öreg csővezetéken évente körülbelül 520 ezer tonna olajat szállít Észak-Koreába. A nukleáris tesztek és rakétakísérletek hatására júliusban a kínai benzinexport Észak-Korea irányába 97 százalékkal esett vissza éves összevetésben, a nyersolajszállítmányok azonban továbbra is működésben tartják a rezsimet.

Peking jelentősen visszafogja most az Észak-Koreába irányuló olajszállítást, ez azonban várhatóan csak korlátozott időtartamra fog szólni, mivel

Kína el kívánja kerülni Észak-Korea teljes gazdasági összeomlását,

és anélkül kíván valós fájdalmat okozni Észak-Koreának, hogy a rendszert működésképtelenné tenné.

Kína legutóbb 2003 tavaszán élt az észak-koreai olajszállítások visszafogásának eszközével, ekkor három napra teljesen elzárta az olajcsapot, egy rakétatesztre adott reakció talán legfontosabb elemeként. Kína mindezidáig vonakodott ezen eszköz bevetésétől, mivel attól tart, hogy egy ilyen lépés az észak-koreai rezsim és régió destabilizását vonhatja maga után. A legutóbbi földalatti nukleáris teszttel - ami 2006 óta a hatodik - azonban a jelek szerint Észak-Korea már átléphette azt a bizonyos piros vonalat.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.16. kedd, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Belső égésű motorok betiltása: erős EU-s intelem érkezett

Belső égésű motorok betiltása: erős EU-s intelem érkezett

Thierry Breton, az EU egységes piacért felelős vezetője figyelmeztette az európai autóipari cégeket és a tagállami kormányokat, hogy még jelentős változásokra van szükség ahhoz, hogy az EU 2035-ig teljesíteni tudja a zöld megállapodással és az elektromos járművekkel kapcsolatos célkitűzéseket. A „szükséges kiigazítások” szükségességét hangsúlyozva Breton arra figyelmeztetett, hogy a Green Deal céljainak elérése több mint végrehajtási utasítás, azzal kell foglalkozni, hogy segítsék, támogassák a projektek megvalósulását.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×