eur:
394.33
usd:
370.16
bux:
65125.52
2024. április 23. kedd Béla
A Wizzair légitársaság Airbus A320-as típusú utasszállító repülőgépe gyakorlórepülésen a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légterében Kecskeméten 2017. október 30-án. A tervek szerint a repülőbázis a következő években szeretne megfelelni a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó előírásoknak.
Nyitókép: Ujvári Sándor (MTI)

Komoly gond van a repülőgép-hajtóművekkel

A légi közlekedés töretlen fejlődése miatt évek óta nő az igény az utasszállítók iránt, így remek időket élnek a repülőgépgyártó cégek. Az év legnagyobb légi show-ján, Farnborough-ban a napokban több száz darabos új megrendelésről adott számot a piacvezető kettős, az amerikai Boeing, valamint a páneurópai Airbus.

Éppen ezért a két óriásvállalat mindent megtesz a kibocsátás felpörgetése érdekében, ám nem várt problémák hátráltatják a gyártást, főként a közelmúltban kifejlesztett hajtóművek problémái miatt. Ezeket az önmagukban is rendkívül bonyolult szerkezeteket a Boeing és az Airbus is készen vásárolja, a piacot itt szintén mindössze néhány cég uralja – írja a G7.

A legmagasabb szinten konkrétan három: a brit Rolls-Royce, az amerikai Pratt & Whitney, valamint az amerikai GE és a francia Safran közös vállalataként működő CFM International. Mindhárom vállalat hatalmas összegeket fektetett új, a korábbiaknál takarékosabb hajtóművek fejlesztésébe, ám mindhárom nem várt technológiai problémákba ütközött. Ez már nemcsak a repülőgépgyártók, hanem egyes légitársaságok életét is megkeserítik.

A Virgin Atlantic például kénytelen volt régebbi repülőgépeket vásárolni és a tervezettnél tovább üzemben tartani, hogy ne kelljen járatokat törölnie a soron kívüli karbantartások miatt. Az utasok elégedetlenek, hiszen az ígértnél kevésbé komfortosabb gépen kell utazniuk.

A problémák három igencsak népszerű típuscsaládot érintenek: a keskeny törzsű (egyfolyosós) Airbus A320-ast és Boeing 737 Maxot, valamint a széles törzsű Boeing 787 Dreamlinert. Ezekből a légitársaságok listaáron több mint 1370 milliárd dollár értékben rendeltek. A valós érték persze ennél azért jóval kisebb, mert a légitársaságok mindig tudnak alkudni.

Úgy tűnik, a tervezőmérnökök túl merész célokat tűztek ki,

a felhasznált anyagok nem mindig bírják a terhelést, sokkal gyorsabban elhasználódnak a tervezettnél.

A magyar vonatkozású WizzAir a Pratt & Whitney GTF nevű hajtóművével rendelte 110 Airbus A321neo típusú gépét, amelyeknek a szerződés szerint 2019 és 2024 között kell megérkezniük. A társaságnak vannak későbbre vonatkozó megrendelései is, de azokat remélhetőleg már nem érintik a mostani problémák.

Az Airbus üzemeiben júniusban körülbelül száz A320neo típuscsaládba (az A321 ennek a nagyobb változata) tartozó, szerkezetkész repülőgépet kellett félreállítani, mert nem volt hozzá hajtómű. A WizzAir szerint azonban – a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján –

a problémák nem befolyásolják az ütemezést.

Ez a gép a belső elrendezésében is eltér majd az eddigi A321-esektől, mert a Wizz Air módosított ajtó- és vészkijárati elrendezést választott, ami több helyet biztosít. A társaság A321neói 239 utast tudnak majd szállítani, kilenccel többet a mostani A321-eseknél. Az új gépeken a társaság szerint a lábtér 25 százalékkal nagyobb lesz a mostaninál.

Címlapról ajánljuk
Mostantól rendkívüli helyzetet hirdethetnek a felvidéki medvetámadások miatt

Mostantól rendkívüli helyzetet hirdethetnek a felvidéki medvetámadások miatt

Jóváhagyta a szlovák kormány a problematikus medvék likvidálásáról szóló törvényjavaslatot, de ez nem tartóztatja fel a ragadozókat. Tavaly összesen 14, idén az eddigi négy hónap alatt már több mint tíz alkalommal támadt emberre a barnamedve északi szomszédunknál. Az elmúlt napokban két újabb medvetámadást regisztráltak Szlovákiában. Legutóbb vasárnap, amikor egy önkéntes tűzoltót harapott lábon a vadállat.

Az iszlamizmus „tiktokizálódásától” óv a német alkotmányvédelmi hivatal

A fiatal muszlimok radikalizálódásának veszélyére figyelmeztetett a brandenburgi alkotmányvédelmi hivatal. A hatóság szerint ennek eszköze, különösen a közel-keleti konfliktus óta, a TikTok közösségi platform. A hivatal hangsúlyozta, hogy mindenekelőtt a szalafista influenszerek használják a platform gyors ütemben növekvő "hatókörét".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.23. kedd, 18:00
Sz. Bíró Zoltán
történész, Oroszország-szakértő
Hetek óta tartó esés után emelkedtek hétfőn a tőzsdék

Hetek óta tartó esés után emelkedtek hétfőn a tőzsdék

Eseménydús hét előtt állnak a tőzsdék, a befektetők továbbra is kiemelten figyelik az elmúlt hetek kereskedési hangulatát meghatározó közel-keleti eseményeket, de emellett egy másik nagy sztorihoz, a vártnál tartósan magasabbnak bizonyuló amerikai inflációhoz is új muníciót kapunk, ugyanis érkezik majd a Fed kedvenc inflációs mutatója. Mindeközben egyedi részvények szintjén is jelentősebb mozgások várhatók, hiszen a héten beindul a gyorsjelentési dömping az olyan nagy tech vállalatok vezetésével, mint a Microsoft, az Alphabet (Google), és a Meta Platforms. A piac közben igyekszik korrigálni az elmúlt időszakban látott esés után, Európában is feljebb kerültek a vezető indexek, és az USA is emelkedéssel próbálkozik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 22. 21:40
×
×
×
×