eur:
394.51
usd:
369.94
bux:
65173.41
2024. április 19. péntek Emma

Költségcsökkentést remél a főváros az üzemeltetési feladatok megosztásától

Budapest városvezetése költségcsökkentést, emellett a hatékonyság növelését és a közszolgálati feladatok egyértelmű elhatárolását várja a főváros üzemeltetési feladatainak két részre bontásától.

György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) vezérigazgatója pénteken a budapesti Aranytíz Művelődési Központban rendezett konferencián beszélt a Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt.-vel (BVK) és a BKK-val összefüggő tervekről.

A főpolgármester-helyettes előadásában arra emlékeztetett, hogy a Fővárosi Közgyűlés előző többsége nem tartotta kézben a saját tulajdonában álló vállalatok irányítását, az új városvezetés ezért a közszolgálat, a rend és az erős főváros filozófiája jegyében kívánja újjászervezni a városüzemeltetési feladatokat.

György István szerint egyértelmű feladat- és hatáskör-elhatárolásra van szükség; így a jövőben a városüzemeltetési központ alapvetően a közüzemi közszolgáltatások körét kezelheti, míg a közlekedési központ munkája a gyalogos, a kerékpáros, az autós és a közösségi közlekedéshez kapcsolódó feladatokat fedné le. Utóbbi társaságnak az év végéig törvény adhat közlekedésszervező státuszt - fűzte hozzá.

A városvezető a közlekedésfejlesztési feladatokra kitérve arról szólt, hogy a jövőben indokolt lehet a közösségi közlekedés áfájának öt százalékra csökkentése, ami szerinte a mai jegyárak mellett tízmilliárd forintos megtakarítást jelentene évente. Mint mondta, a közösségi közlekedés támogatása érdekében felvetődhet a fővárosban befizetett, összesen 13 milliárd forintos gépjárműadó átirányítása is. Hozzátette: a dugódíj bevezetése a 4-es metró európai uniós támogatási szerződésében szerepel, így az első szerelvény indulásakor már fizetniük kell a belvárosba hajtó autósoknak.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója úgy fogalmazott: korábban az "álomprojektek mögé szorult" a BKV napi működése, szerinte így fordulhatott elő, hogy a főváros buszparkjának átlagos életkora jóval tíz év fölé emelkedett.

György István ezt azzal egészítette ki, hogy az autóbusz-ágazat BKV-ból történő kiszervezése egyértelműen olyan járműfejlesztést tenne lehetővé, amelyre a városnak évtizedek alatt sem lenne elegendő pénze, mivel erre a célra nem lehet európai uniós forrásokat igénybe venni.

A közlekedési központ vezetője aláhúzta: a közlekedési adottságok javítása a gazdaság, illetve a város lakóinak egészsége és közérzete szempontjából is fontos. Kiemelte: a jövőben a menetrendek kidolgozását, a tarifarendszer meghatározását, illetve az útvonalak kialakítását már nem a BKV, hanem a közlekedési központ végzi, a közlekedési társaságnak így elegendő lesz csupán a közösségi közlekedés lebonyolítására koncentrálnia. A város ugyanakkor nem teheti meg, hogy nem teremti meg az összhangot a különböző szervezetei között, vagyis a főváros tulajdonában álló cégek nem mutogathatnak egymásra - jelentette ki Vitézy Dávid.

A 4-es metró jelenleg is zajló beruházásáról szólva elmondta: az új vonal alagútja már készen van, állomásainak építése is jól halad. Vitézy Dávid szerint az előző városvezetés számos szabálytalan szerződést hagyott hátra, és - a korábban elkövetett hibák mentegetésén kívül - mindent megtesznek azért, hogy a város ne veszítse el az építkezés után megítélt brüsszeli támogatást, mivel az lehetetlen költségvetési helyzetbe hozná a fővárost.

A BKK vezetője elkerülhetetlennek nevezte az 1-es villamos felújítását, ezt európai uniós forrásból kívánják végrehajtani úgy, hogy a vonalat a Lágymányosi hídon át egészen Fehérvári úton járó dél-budai villamosokig hosszabbítanának meg. Szólt arról is, hogy már dolgoznak a városi kerékpár-kölcsönzési rendszeren; 74 állomáson mintegy ezer biciklit lehet majd használni.

Vitézy Dávid megjegyezte, hogy már most elkezdenek készülni a 2014-ben induló új európai uniós pályázatokra. Mint mondta, elsősorban a 2-es metró Gödöllői HÉV-vel történő összekapcsolásán, a 3-as metró mintegy 110 milliárd forintos rekonstrukcióján, valamint a 4-es metró esetleges meghosszabbításán és a dél-pesti HÉV-vonalak belvárosba vezetésén gondolkoznak.

Címlapról ajánljuk
Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Hírügynökségi jelentések szerint az izraeli hadsereg csapást mért több célpontra Iránban, de ezt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg. Irán azt közölte, hogy a légvédelme működésbe lépett, és az okozott robbanásokat a közép-iráni Iszfahán körzetében. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense szerint ez izraeli jelzés, figyelmeztetés volt Iránnak a hétvégi zsidó állam elleni támadása után.

Vitézy Dávid: Gyurcsányozás és Budapest-ellenes minisztérium helyett a város legyen a középpontban!

101 pontban hirdette meg főpolgármesteri választási programját. Sokkal több van szerinte Budapestben, ráadásul a külső kerületeket is magára hagyta a várospolitika, pedig ott lakik a budapestiek háromnegyede - mondta programadó-kampánynyitó rendezvényén Vitézy Dávid, az LMP által támogatott főpolgármester-jelölt.
VIDEÓ
Példátlan, történelmi lépésre készül Donald Trump: jogászok ezreit fogja mozgósítani

Példátlan, történelmi lépésre készül Donald Trump: jogászok ezreit fogja mozgósítani

Ahogy a Politico beszámol róla, Donald Trump volt amerikai elnök kampánya saját tájékoztatása szerint több mint százezer jogászt és ügyvédet fog hadba állítani, hogy felügyelje a 2024-es választások tisztaságát. A kezdeményezés, amelyet a Trump-kampány és a Republikánus Nemzeti Bizottság "az ország történetének legkiterjedtebb és legmonumentálisabb választási integritási programjaként" jellemzett, magában foglalja a jelentkezők képzését is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×