eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Jó tudni: mit tehetnek meg az utassal a légitársaságok?

Ön mit tenne, ha a nyaralásról hazafelé jövet, a repülőtéren szerezne tudomást arról, hogy a légitársaság egy órával korábban indította el a járatát, és nem hajlandó másik gépen ingyen helyet biztosítani, mert 22 órával korábban e-mailt küldött a módosításról? Ilyen esetekben jobb, ha tisztában van a jogaival!

Az ilyen és ehhez hasonló rémtörténetek egyáltalán nem egyediek, legutóbb a Ryanair 20 utasa járt pórul, akik Marrakeshből szerettek volna hazajutni, azonban gépük egy órával előbb indult. Persze a társaságtól senkit nem találtak már akkor a repülőtéren, telefonon pedig azt a tájékoztatást kapták, hogy foglaljanak magunknak egy másik járaton helyet, és majd utólag kérjenek kártérítést.

Azt mindenki sejtheti, hogy adott napon jegyet találni egy fapadosra szinte képtelenség, de még ha sikerül is, nem olcsó mulatság, arról nem is beszélve, hogy ha ez este történik, akár még ott is kell éjszakázni a repülőtéren, ami szintén sokba tud kerülni. Nyaralásról hazafelé jövet pedig nem biztos, hogy marad annyi pénzünk, hogy ilyen váratlan kiadásba bocsátkozzunk.

Az említett utasok kálváriája azonban itt még nem is ért véget, ugyanis kártérítési igényüket a 22 órával korábban kiküldött e-mailre hivatkozva elutasították. Valószínűleg abba bele sem gondoltak a légitársaságnál, hogy nyaralás alatt, ráadásul olyan országban, mint Marokkó, kevesen nézegetik mail boxukat.

Az esetet persze felkapta a sajtó is, melynek hatására a Ryanair pálfordulatot vett, és kifizette a felmerült költségeket, a szóvivő pedig még azt is hozzáfűzte az esethez, hogy egy IT-probléma miatt kapta meg az a néhány utas késve a tájékoztató e-mailt.

Milyen jogok illetik meg a légi utasokat?

Az Európai Unióban az utasok jogai és a közlekedési szabályok kisebb eltérésektől eltekintve egységesek. Ezen belül a légi közlekedés különösen alaposan szabályozott, az e körben meghatározott utasjogok a belföldi és nemzetközi menetrendszerinti és charterjáratokra egyaránt vonatkoznak, amennyiben azok bármely, az EU területén lévő repülőtérről indulnak vagy oda érkeznek, és közösségi légitársaság üzemelteti őket.

A megfogalmazott jogok azonban nem csak a járatkésésekkel, és -törlésekkel kapcsolatosak, hanem a járatinformációt, helyfoglalást, a poggyászt ért károkat, a beszállás megtagadását, a baleset utáni kárpótlást, valamint a társasutazásokat érintő problémákat is érintik.

Járattörlés

Ebben az esetben pénzbeli kártérítést kell fizetnie a társaságnak, kivéve, ha 14 nappal a járat indulása előtt tájékoztatta az utasokat, vagy az eredeti időpontokhoz közeli időpontokra átirányította őket, vagy ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények indokolták.

Érdemes tudni azt is, hogy ha a felajánlott járat egy másik repülőtérről indul, akkor az oda történő átszállítást is a légitársaságnak kell állnia. Késés

Gyakori panasz a légi közlekedésben a járatok késése. Sokan azonban nem tudják, hogy több órás várakozás esetén bizony joguk van élelmet, üdítőt, szállodát és kommunikációs lehetőséget (díjmentesen két telefonhívást,telex vagy faxüzenet vagy e-mail küldését) kérniük a társaságtól. Sőt, a jegy árát is visszakérhetjük, ha a késés meghaladja az öt órát, és úgy döntünk, nem utazunk.

Ezerötszáz kilométeres táv alatt két órás, 1500-3500 kilométer között három órás, ennél hosszabb távon pedig a négy órás késéstől tarthatunk igényt a fenti ellátásra.

Visszautasított beszállás

Ilyenre akkor kerülhet sor, ha a járaton túlfoglalás történt, és a társaság nem tudott elegendő helyet felszabadítani a gépen (először önként jelentkezőket keresnek, akik előnyökért cserében lemondanak helyfoglalásukról), így a check-in sor végén állóktól kénytelenek megtagadni a beszállást.

Ebben az esetben 125 és 600 euró közötti kártérítésre tarthatunk igényt, a repülőút hosszától és az átirányítás miatti késedelem mértékétől függően, továbbá is fel kell ajánlania másik járatot, valamint ellátást, a hosszas várakozás idejére.

Alternatív járat felajánlása esetén azt is érdemes tudni, hogy magasabb osztályon való elhelyezéskor nem kell kifizetnünk a különbözetet, míg alacsonyabb osztály felajánlása esetén 7 napon belül meg kell térítenie a társaságnak a két jegyár közötti különbség 30-75 százalékát.

Ha mégis kekeckednének....

Ha a fenti jogainkkal tisztában vagyunk, és több órás várakozás után sem jönnek oda hozzánk egy szendviccsel, érdemes a légitársasághoz vagy a társasutazás szervezőjéhez fordulni. Ha ezek után sem eleget kötelességüknek, visszautasított beszállítás, járattörlés vagy jelentős késés esetén Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál tehetünk panaszt.

Egyéb kérdésekben, például eltűnt csomagokkal kapcsolatban az Európai Fogyasztói Központ hazai irodájával érdemes felvenni a kapcsolatot.

Címlapról ajánljuk

Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Anyagi szempontból is fontos az ellenzéki pártoknak, hogy jól szerepeljenek az idei európai parlamenti és önkormányzati választáson, mert azzal növelik az esélyüket arra, hogy 2026-ban, az országgyűlési választáson egy százaléknál jobb eredményt érjenek el, és állami támogatásban részesüljenek. Az InfoRádióban Cservák Csaba alkotmányjogász professzor beszélt arról, hogy az állam mikor és miért támogatja a választáson elinduló pártokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Furcsa páncélosok bukkantak fel Moszkvában, veszélyben Bahmut - Ukrajnai háborús híreink szombaton

Furcsa páncélosok bukkantak fel Moszkvában, veszélyben Bahmut - Ukrajnai háborús híreink szombaton

Tegnap nagyon veszélyes tendenciának nevezte a Kreml szóvivője, hogy európai politikusok folyamatosan az ukrajnai konfliktusba való közvetlen beavatkozás lehetőségéről nyilatkoznak - ezt megelőzően  a pozsonyi külügyminisztérium közölte, hogy Szlovákia aktívan részt fog venni az ukrajnai béke megteremtéséről Svájcban júniusban rendezendő nemzetközi konferencián, és határozottan a békés megoldás mellett áll ki. A fronton is zajlanak az események: magyarázkodása készült egy dél-afrikai katonatiszt az orosz médiában, amiért az Ukrajnában zsákmányolt NATO-harcjárművek közt felbukkant egy dél-afrikai gyártmányú Mamba páncélos is. Ukrajna keleti részén két kulcsfontosságú város körül továbbra is heves harcok folynak, egyre nagyobb veszélyben Bahmut. Háborús híreink szombaton, percről percre.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×