Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.83
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Damaged and abandoned place of clearing a wide area of forest in the TriCity Landscape park is seen in Gdansk, Poland on 6 March 2022  (Photo by Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images)
Nyitókép: NurPhoto

Sulyok Katalin: csak jelentős jogalkotással lehet orvosolni az Alkotmánybíróság által visszaküldött klímatörvényt

A jelenlegi magyar klímatörvény olyannyira megengedő volt, hogy anélkül teljesült, hogy bármilyen intézkedést hoztak volna – jelentette ki Sulyok Katalin környezetjogász annak kapcsán, hogy az Alkotmánybíróság múlt héten alaptörvény-ellenesnek mondta ki a jogszabályt. A szakértő szerint a testület ajánlásainak egy, a jelenleginél sokkal szigorúbb klímatörvény felelhetne csak meg.

Az Alkotmánybíróság a múlt héten több okból is alaptörvény-ellenesnek nevezte Magyarország 2020-as klímatörvényét. A jogszabály azt mondja ki, hogy 2050-re az országnak el kell érnie a klímasemlegességet, és egy köztes célt is megállapít: 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 40 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.

„Az Alkotmánybíróság e köztes célt megsemmisítette, mert álláspontja szerint az sérti a nemzedékek közötti igazságosság, az elővigyázatosság és a megelőzés elveit. Emellett azt is megállapította, hogy az Országgyűlés elmulasztotta szabályozni az üvegházhatású gázok csökkentésének eszközeit” – mondta Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docense a Másfél fok portál sajtóklubjában. A bírói testület döntése nyomán jogalkotásra van szükség, és az Országgyűlést fel is hívta ennek megalkotására: 2026. június 30-ig kell az új szabályoknak megszületniük.

Sulyok Katalin kiemelte: a törvény utólagos normakontrollját ellenzéki képviselők kérték, mert szerintük a jogszabály nem határoz meg

  • végrehajtási garanciákat,
  • felelősségi köröket,
  • felelős intézményeket és
  • vonatkozó határidőket.

A 2030-ra szóló köztes kibocsátáscsökkentési cél pedig álláspontjuk szerint túlságosan megengedő, ezért az érdemi klímavédelmi intézkedések terhét a jövő nemzedékekre hárítja. „A 2030-as célkitűzés olyannyira megengedő, hogy már teljesült is. Az Energiaügyi Minisztérium közleménye meg is állapította, hogy 2023-ban a cél gyakorlatilag átfogó intézkedések nélkül, önmagától teljesült” – jegyezte meg Sulyok Katalin.

A környezetjogász kiemelte továbbá, hogy az Alkotmánybíróság támpontokat is ad az új klímatörvényhez: figyelembe kell venni a megelőzés és az elővigyázatosság alapelveit, a következő nemzedékek érdekeit, el kell kerülni a klímaváltozás súlyos következményeit. Az Alkotmánybíróság szerint emellett a klímaváltozáshoz elengedhetetlen a környezet és természetvédelem, az erdők, vízkészletek megóvása, de a testület hangsúlyozza azt is, hogy a természeti tőke túlhasználata helyett annak megőrzésére kell törekedni, a célokat pedig folyamatosan felül kell vizsgálni.

„A helyzet fontos gólpassznak tekinthető, de a helyzetet nem kötelező belőni, sajnos… Ha a kormány meg akar felelni az összes magasztos célnak, akkor egy sokkal átfogóbb klímatörvényre van szükség, amely kitér az összes ágazatra, például a vizet nem lehet levezetni a tájból, az erdőben nem lehet a tarvágásokat fokozni” – részletezte Sulyok Katalin, és megjegyezte: az alkotmánybírósági határozat azért is fontos, mert világossá teszi, hogy a klímaváltozás kapcsán van az államnak feladata, de az ipari, a magán- és a civil szférának is van teendője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×