A Budapest belvárosát észak–déli irányban átszelő útvonalon nem volt egybefüggő kerékpározható útvonal, ám mindez mostantól megváltozik. Az Üllői úton és a Váci úton kialakított védett – azaz jól látható elválasztó elemekkel határolt – kerékpársávoknak köszönhetően ma már könnyebben, biztonságosabban lehet megközelíteni a sugárutak mentén lévő üzleteket, irodákat, egyetemeket, múzeumokat, busz- és vasútállomásokat – olvasható a BKK közleményében.
A munka befejezését ünnepelve a Budapesti Közlekedési Központ kedd délután kis meglepetéssel készül a főváros első védett kerékpársávjait használóknak. A társaság munkatársai uzsonnával várják azokat, akik augusztus 15-én, 17 és 19 óra között biciklivel haladnak át a Kálvin téren. Érdemes lesz egy pillanatra megállni a BKK standja mellett, mert a kerékpárral közlekedők kakaós csigát, pogácsát, almát, müzliszeletet kapnak uzsonnára, vagy felfrissíthetik magukat egy pohár friss vízzel, illetve gyümölcslével – teszik hozzá.
Első tapasztalatok
A közlemény kitér arra is, hogy az M3-as metróvonal felújításának befejezésével feleslegessé váltak a korábbi metrópótló autóbuszok közlekedését segítő buszsávok. Ezzel történelmi lehetőség nyílt arra, hogy új életre keljenek Budapest észak–déli irányú sugárútjai. A metrópótló buszok sávjainak megszüntetésével több sávot használhatnak az autóval közlekedők a Bajcsy-Zsilinszky úton, valamint a Károly és Múzeum körúton, ezzel csökken a környékbeli kisebb utcák forgalomterhelése.
Emellett lehetőség nyílt arra is, hogy hiányzó szakaszok pótlásával biztonságosabbá váljon a biciklizés a Váci út–Üllői út kiemelt közlekedési tengelyen. Az Országos Mentőszolgálat észrevételeire reagálva a BKK és a Budapest Közút egyeztetést kezdeményezett a mentőszolgálattal, hogy közösen tisztázzák a kerékpársávok kialakítása kapcsán felvetődő kérdéseket – teszik hozzá.
A BKK kamerakép analízis technológiával, hurokdetektorokkal és folyamatosan frissülő Waze-adatokkal figyeli az Üllői út és a Váci út forgalmi átrendeződését, valamint a térségre gyakorolt hatását. Az első néhány hét adatai szerint a mikromobilitási eszközökkel – például kerékpárral és rollerrel – közlekedők döntő többsége már nem a járdán halad, a gyalogosok által használt területek helyett birtokba vették a számukra kialakított új, védett útfelületet. Az új kerékpársáv átadása után rögtön emelkedésnek indult a kerékpározók és rollerezők száma ezen az útszakaszon.
A Waze eddigi adatai szerint az új kerékpársávok már most sem befolyásolják a torlódásokat, jelenleg 6 százalékkal kisebb azok átlagos mértéke az érintett útszakaszokon, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában – írják. A szakemberek sem az Üllői út–Kiskörút–Váci út útvonalon, sem a Hungária körúton és az azon belüli területen nem tapasztaltak az eddigiekhez képest jelentősebb fennakadást a közlekedésben. A társaság szakemberei a továbbiakban is figyelemmel követik a sugárutakon mért forgalmi adatokat – zárul a közlemény.