eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Pixabay

Szaktanár: diákbarát, abszolút megoldható volt a magyarérettségi

A középszintű magyarfeladatsort Schiller Mariann magyartanár értékelte az InfoRádióban.

A könyvek történetéről, az olvasásról és a kódexekről szóló szövegértési feladat, a sporttal kapcsolatos érvelés is szerepelt a középszintű írásbeli magyar érettségin, míg a vizsga második részében Fekete István-novella, illetve Arany János és Tóth Árpád művei között lehetett választani.

Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének válaszmányi tagja az InfoRádióban úgy értékelt, „diákbarát, abszolút megoldható feladatsor” várt a tanulókra, túl sok pontot nem veszített, aki „az elmúlt 4-8 évben rendesen járt iskolába”.

Úgy vélekedett,

a pontveszteség azért érzékeny, mert szóbeli érettségi híján minden írásbeli pont többet ér, vagyis másfélszeres minden mínusz pont a hagyományos értékeléshez képest.

A „nagyon korrekt” feladatlap tartalmát elemezve részéről kiderült, az nem volt hosszú, jól volt tördelve, „egy lapra ráfért a teljes szöveg, könnyebb volt benne tájékozódni, ami szempont, ha időre kell dolgozni”.

Nem volt fogalmazási, szövegalkotási feladat a lapon, csak egy-egy mondatot kellett a papírra vetni.

„Változatosak, egyértelműek voltak a feladatok,

megoldásuk 60 percbe bele kellett, hogy férjen. Volt olyan feladat is, amelyhez kép volt” – fejtette ki. A feladatok megfogalmazását egyértelműnek tartotta - persze ilyenkor mindig kérdés, hogy amikor másnap megjelenik az értékelési útmutató, abban lát-e meglepetést a tanár vagy a diák – mondta.

Táblázat, sorba rendezéses feladat is volt, illetve egy igaz-hamis feladat is. Ami pedig különösen fontos feladat volt szerinte: egyes megállapításokat erősítő vagy gyengítő szavakat kellett keresni a szövegben, ami a tanulókat az álhírekkel kapcsolatban készíti fel az életben.

A másik részben érvelési feladat jött a sport, az egészséges életmód és a szabadidős elfoglaltság témakörében,

„ez jó téma a diákoknak, vagy azért, mert sportolnak, vagy azért, mert nem”.

A másik egy gyakorlati szövegalkotási feladat volt, az iskola igazgatójának kellett levelet írni, engedélyt kérve egy diákprogramra – fogyatékosok számára. Itt volt a feladatmegfogalmazás esetében a szaktanár szerint némi pongyola megfogalmazás (nem lehetett tudni, hogy minden fogyatékosnak való programot kell kitalálni vagy a felsorolt csoportokból egynek valót).

Az összehasonlítás során szerinte két nehéz vers érkezett, Arany János „Kertben”-je és Tóth Árpád „Lélektől lélekig” verse is nehéz, ráadásul nem is biztos, hogy a diákok tanulták. Előbbit még lehet, de utóbbit pedig kevésé veszik a magyarórákon.

A Fekete István-novella, a Tolvaj jól olvasható volt, rövid, de a vizsgázóknak tudniuk kellett, hogy mikori író Fekete István, ugyanis itt nem volt feltüntetve a novella keletkezési dátuma (mint a verseknél), de az igen, hogy a novella nem jelent meg az életében. Ráadásul e feladatnál megint az történt, ami az utóbbi időben többször, hogy a kérdésben benne volt az, amire a diákoknak rá kellene jönniük, vagyis saját gondolatot arról már nem nagyon tudnak írni – tette hozzá Schiller Mariann.

A megoldások

A szövegértés, a rövid szövegalkotási feladatok és a középszintű érettségi második feladatlapjának szövegalkotási részeinek megoldása, amelyet az Eduline oktatási szakportál gyűjtött össze, alább érhetők el:

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Amikor Oroszország megindította az Ukrajna elleni inváziót, Moszkva egyik elsődleges célja a megtámadott ország „demilitarizációja” volt; eddig nagyon úgy fest, hogy ez a dolog a visszájára sült el. Nem csupán arról van szó, hogy a NATO eddig gigantikus mennyiségű nehézfegyvert küldött Ukrajnának, de olyan technikai eszközöket is megkapott Kijev, melyekről korábban még csak álmodni sem mert az ukrán vezetés, ékes példája ennek az MGM-140 ATACMS harcászati ballisztikus rakétarendszer. Egy olyan technikai eszközről van szó, amely, bár abszolút nem nevezhető „háborúdöntő csodafegyvernek”, biztos megnehezíti majd az orosz haderő dolgát az általuk „különleges műveletnek” hívott invázió során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×