eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Az atlaszt nézi egy diák a történelem írásbeli érettségi vizsga előtt a pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban 2020. május 6-án. Történelemből középszinten 64 342, emelt szinten 7073 érettségiző vizsgázik országszerte. A koronavírus-járvány miatt a tantermekben legalább másfél méteres távolság betartásával legfeljebb tíz vizsgázó tartózkodhat, valamennyi vizsgázónak maszkot, a tanároknak kesztyűt is biztosítanak.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Hálás esszék és izzasztó tesztfeladatok az idei történelemérettségin

A történelem középszintű érettségi első fele, a tizenkét tesztkérdés nehéz és elgondolkodtató volt, azonban a másik része, az esszék, slágertémákat hoztak – mondta az InfoRádiónak a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke.

A tizenkét, rövidebb kifejtős tesztkérdés lényegében lefedte a teljes történelmet, kezdve az ókortól egészen a jelenkorig, tematikusan nem tartogatott nagy meglepetéseket – fogalmazott Nánay Mihály az InfoRádiónak.

A római korból épületeket kellett felismerni, és szövegrészletekkel összepárosítani azokat, míg a középkorból a céhek kerültek elő, valamint Mátyás király külpolitikája – ismertette a szakember, aki érdekesnek nevezte a Kolumbusz Kristóf és Vasco da Gama hajózásával, az Indiába való eljutásával kapcsolatos feladatot. A 20. századból a Horthy-korszak numerus clausus rendeljezése és az ezzel összefüggő álláspontok szerepeltek, miközben a hidegháborús korszakból a Marshall-terv és a különböző integrációk, mint a KGS vagy a Varsói-szerződés. Végezetül egy cigánykérdéses szövegelemzős feladat is része volt az érettséginek – ismertette a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke.

A szakember úgy látja, a feladattípusok tekintetében meglehetősen sok volt a szöveges, ezek több esetben bonyolultak, kifejezetten gondolkodtatóak voltak. Vagyis egy elég

erőteljesen kompetenciaalapú, jól mérő feladatsor volt az idei, amelyhez szövegértés, logika, több esetben adatelemzés kellett.

Nánay Mihály szerint a történelemérettségi második felének esszétémái nagyon hálásak voltak, mondhatni, „igazi slágertémák”, melyekkel az idei vizsgázók nagyon elégedettek lehetnek.

A végzősök egy-egy rövidebb egyetemes, valamint egy-egy hosszabb magyar történeti esszéből választhattak az alábbiak szerint:

  • Károly Róbert gazdaságpolitikája + Németország 30-as évekbeli terjeszkedése. Utóbbi esetében atlasz is használható volt.
  • Az '56-os forradalom és szabadságharc eseménytörténete október 28-ig + a kereszténység alapvető tanításai.

A történelemtanár, aki a szerdai vizsgán nem vett részt, abszolút pozitív hozzáállást látott a diákok részéről a megelőző napokon. Mint mondta, a saját tanulói örültek, hogy túllehettek az érettségin, és meglehetősen jól el tudtak vonatkoztatni a járvány okozta körülményektől. Nánay Mihály

nem is gondolta, hogy ilyen flottul fognak menni a vizsgák.

Bár a papíron a koronavírus egy nap alatt elpusztul, akár két nap „pihentetési idejük” is lehet a tanároknak a javítás elkezdéséig. Magára a javításra azonban viszonylag szűk idő, két hét áll majd rendelkezésükre. Az Oktatási Hivatal honlapjára csütörtök reggel 8 órakor fog kikerül a javítási útmutató – magyarázta a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

Az elmúlt években a munkaerő-piaci aktivitást jelentős részben növelte a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása, évente ugyanis körülbelül 15 ezer olyan friss nyugdíjas van, aki az ellátása mellett tovább dolgozik – mondta az InfoRádióban a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnökhelyettese. A VOSZ támogatja azt, hogy minél többen – erejüktől függően – akár csak heti két napban dolgozzanak nyugdíj mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×