Az elmúlt években a közlekedésbiztonsági helyzet nem javult itthon, ezért a rendőrség visszatért régi módszeréhez, hogy jelzés nélküli gépkocsival is ellenőrzi a közúti forgalmat, ahol többek között sebességet is mér - mondta Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.
"Valamilyen beavatkozást kellett tennünk, és arra gondoltunk, hogy ez az ellenőrzési módszer - amelyet Európa- és világszerte ötvöznek a »látható rendőrség« módszerrel - itthon is beválik" - mondta a főosztályvezető.
Bárhol megjelenhetnek a civil rendőrautók
Óberling József hozzátette: lézeres sebességmérő műszereket újítottak fel, és menet közbeni mérésre hitelesíttették őket. Azokat mérik, akik a rendőrautót megelőzik a járműsorban.
"A két jármű közötti sebességkülönbséget tudjuk mérni, és ily módon a másik jármű sebességét számítani,
tehát nem kell ahhoz a gyorshajtó tempóját felvenni, hogy a sebességét mérni és dokumentálni tudjuk" - hangsúlyozta Óberling József.
Büntetés
Fontos, hogy az ellenőrzési módszer alkalmazása esetén nem merülhet fel a jármű üzembentartójának objektív felelőssége, mert ezek az eszközök nincsenek bekötve a rendőrség informatikai rendszerébe. Eljárás csak abban az esetben indul, ha a járművet megállítják, és azonosítják a vezetőt – mondta az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.
"Az a jellemző, hogy közigazgatási bírságokat szabunk ki, mert oly mértékű a sebességtúllépés mértéke, sőt előéleti pont is jár ehhez a jogsértéshez.
Azt gondoljuk, hogy ez egy jó figyelmeztetés a notórius gyorshajtóknak arra, hogy több ilyen eset után akár a vezetői engedély visszavonására is sor kerülhet"
- tette hozzá.
A fix kameráknál lassító gyorshajtók ellen vetik be
Óberling József hangsúlyozta: az elmúlt hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a forgalomban a mai napig részt vesznek olyan járművezetők, akik semmibe veszik a közlekedés biztonságát, percről percre kockáztatják a saját és mások életét is.
A tisztességes többség ezzel nem ért egyet, és joggal várja el a rendőrségtől, hogy fellépjen ellene.
"A fix telepítésű kameráinkkal és a mozgatható eszközeinkkel eddig azt tapasztaltuk, hogy az ilyen eszközök környezetében a járművek jellemzően betartják a megengedett sebességet, de a két mérőpont között jelentősen túllépik" - említette a szakember.
Több internetes portál is arról számolt be, hogy az elfogó autók gyakran leszorítják az útról a gyorshajtókat, és megbüntetik őket. Óberling József az állításokra reagálva elmondta, mivel a két jármű közötti sebességet mérik, ezért nem kell a sebességet túllépve közlekedni a rendőrautóknak. Amikor pedig a gyorshajtó jármű után erednek, akkor már nem a sebességét mérik, hanem meg akarják állítani, hogy "a jármű vezetőjével személyes kontaktust teremtsenek".
"A jármű üldözése, leszorítása, nagyobb sebességre való ösztönzése a rendőri állomány számára kifejezetten tilos, hiszen az elvünk az, hogy a közlekedés biztonságát növeljük,
nem pedig különféle közlekedésbiztonsági kockázatot teremtsünk - mondta. Hozzátette: azt a módszert is szokták alkalmazni, hogy a "civil" mérőautó előtt valamennyivel egy megkülönböztető jelzésekkel felszerelt rendőrségi autó vagy motor halad, és szükség esetén az "veszi ki a forgalomból" a gyorshajtót.