Infostart.hu
eur:
388.46
usd:
331.57
bux:
109355.74
2025. december 18. csütörtök Auguszta

A friss jogsisok a legveszélyeztetettebbek

A friss jogosítványos, 17-25 év közötti sofőrök közlekedésének biztonságosabbá tételét célozza a tavaly életre hívott, és nagy sikerrel megtartott KRESZ-Faktor vetélkedő, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére az idén is megszervez a Hungaroring Sport Zrt.

A vetélkedő első fordulójában a résztvevők online KRESZ-tesztet töltenek ki - a teszt március 27-én reggeltől elérhető a kreszfaktor.hu weboldalon -, a második feladat során a versenyzőktől rövid videókat várnak, amelyek témája az FIA által megfogalmazott, biztonságos közlekedéssel kapcsolatos aranyszabályok valamelyike.

A döntőt június 28-án, a Hungaroringen, ezen belül a Groupama Tanpályán tartják meg, remélhetőleg a tavalyihoz hasonlóan jó hangulatban.

A figyelemfelhívó országos vetélkedő-sorozat tehát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére indul útjára, fővédnöke ezúttal is dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

„A KRESZ-Faktor vetélkedőnek tavaly nagy sikere volt, ugyanakkor az is kiderült a verseny során, hogy szükség van az effajta szemléletformálásra. S nem csupán azért, mert éppen

a 17-25 év közötti, friss jogosítványosok vannak a legnagyobb veszélyben az utakon, hanem azért is, mert a tavaly kitöltött tesztek azt mutatták: van még hova fejlődni.

A statisztikák szerint a fiatalok elsősorban a nem megfelelő sebességmegválasztás, manőverezési problémák, illetve irányváltási, előzési problémák miatt szenvednek balesetet. Ezek közül jó néhány adódhat abból, hogy bár megszerezték a jogosítványt, nem ismerik megfelelően a KRESZ-t. Ezért gondoljuk úgy, hogy nem csupán a vezetéstechnikai gyakorlatok fontosak, hanem az elmélet, és a szemléletformálás is. Ebben segíthet a KRESZ-Faktor, amelyet tavaly hagyományteremtő célzattal hívtunk életre. Ezen túlmenően pedig hosszú távon szeretnénk elérni, hogy a közlekedésbiztonságra nevelés, a környezettudatos közlekedésre nevelés a közoktatás része lenne" - fejtette ki az államtitkár.

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója az idén is szívesen látja a döntőbe jutó versenyzőket a mogyoródi Formula–1-es versenypályán.

„A Hungaroring évekkel ezelőtt elkötelezte magát a biztonságos közlekedésre nevelés mellett, azt szoktuk mondani, inkább a nyílt napokon, biztonságos körülmények között feszegesse valaki a határait, mint a közúton. Vezetéstechnikai tréningjeinken pedig igyekszünk abban segíteni, hogy ha mégis vészhelyzet alakulna ki az utakon, azt a lehető leghatékonyabban ki tudják védeni a sofőrök. Ez, vagyis a biztonságos közlekedésre nevelés a célunk a KRESZ-Faktor vetélkedővel is" - közölte.

Az értékelést szakmai zsűri végzi, amelynek tagjai között ott lesz túraautó-világbajnoki ezüstérmesünk, Michelisz Norbert is.

„Hat-hét éve dolgozom együtt a Tanpálya tapasztalt instruktoraival, közösen szervezünk tréningeket, amelyek során rutinos sofőrök és friss jogosítványosok egyaránt próbára tehetik képességeiket. Fontosnak tartjuk ugyanis, hogy az effajta próbatételt ne a közúton tapasztalják meg először a sofőrök. Tapasztalataim szerint a tréningeken azokat éri nagyobb meglepetés, akiknek már van rutinjuk, s túlságosan optimisták a saját tudásukkal kapcsolatban. A friss jogosítványosok között is akad jó néhány ilyen. Ezért is fontos, hogy a KRESZ-Faktor vetélkedő során az ő figyelmüket is fokozottan ráirányítsuk a biztonságos közlekedés fontosságára, s arra, hogy egy apró figyelmetlenség is lehet végzetes, egy kisebb hiba is lehet az utolsó" - közölte a versenyző.

A kampányt a Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal szoros együttműködésben valósítja meg a Hungaroring. Óberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsadó is megerősítette: a friss jogosítványosok a legveszélyeztetettebb réteg.

„Minden évben százával kerülnek ki az utakra a friss jogosítványosok, így elengedhetetlen, hogy figyelemfelhívás folyamatos legyen. Magyarországon a sofőrök négy-öt százaléka minősül kezdőnek – ők nem mind friss jogosítványosok, de egy-két éve vezetnek –, s a balesetek tíz százalékát okozzák ők, ami azt jelenti, hogy kétszer annyit, mint a tapasztalt sofőrök. A baleseti statisztikák azt mutatják, hogy ebben a korosztályban sajnos előfordulnak alkoholos, esetleg drogos befolyásoltság alatt okozott balesetek – ezekre is rá kell irányítani a fókuszt. A friss jogosítványosok közül ugyanis még teljesen józan állapotban is gyakran előfordul, hogy nem ismerik fel a veszélyt, vagy ha fel is ismerik, nem tudják elkerülni. Ezen próbál változtatni például a KRESZ-Faktor vetélkedő."

Címlapról ajánljuk
Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.

Két új közvélemény-kutatás, homlokegyenest ellentétes eredménnyel

A Nézőpont Intézet friss felmérése szerint listán a Fidesz 46, míg a Tisza Párt 39 százalékos eredményt érne el, ha most lennének a parlamenti választások. A Medián viszont nemrég azt mérte, hogy a Tisza a teljes szavazókorú népességben 5, míg a választani tudó biztos szavazók körében 10 százalékkal előzi meg a Fideszt. A 40 évnél fiatalabbak között 57 százalékos a Tisza Párt támogatottsága.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Kezdődhet minden elölről? Brüsszel újabb szigorú vizsgálata fenyegeti Paks II. projektet

Kezdődhet minden elölről? Brüsszel újabb szigorú vizsgálata fenyegeti Paks II. projektet

Tordai Bence független országgyűlési képviselőnek küldött brüsszeli válaszlevél alapján új szakaszba lépett a Paks II. atomerőmű állami támogatásának uniós eljárása: az Európai Bizottság informálisan megerősítette, hogy az ügy visszakerült a hivatalos vizsgálati szakaszba. Ez a jogi keret az uniós állami támogatási eljárások érdemi vizsgálati fázisa, ami azt jelenti, hogy a Bizottságnak újból le kell folytatnia egy teljes körű tartalmi értékelést a projektnek nyújtott magyar állami támogatás jogszerűségéről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×