Csak a vizsgadíj az, ami hatóságilag rögzített, a többi szolgáltatást az autós iskola szabja meg. Nagyon fontos, hogy a képző szerveknek például a vállalási feltételeket tartalmazó dokumentumot kell kifüggeszteni az ügyfélfogadó helyiségben, valamint a képzési engedélyt is kell függeszteni, illetve az írásos tájékoztatót is. Mindezeknek pedig egyeznie kell a tanulói szerződésekkel, ez volt az egyik kritérium, amit vizsgáltunk - közölte Facsády Orsolya.
Hozzátette: emellett maguknál a képzőszerveknél vizsgálódtunk az ügyfélfogadó helyiségekben. Ezeknek például alkalmasaknak kell lenniük az ügyek intézésére, emellett az ügyfélfogadási időnek is előírás szerint meg kell határozni - heti 8-20 óra között kell nyitva lenniük.
Ebben a vizsgálatban az oktatás minőségét ugyan nem vizsgáltuk, de várhatóan hamarosan fogjuk a gyakorlati oktatást is vizsgálni. Most a reklámtevékenységet és a hirdetési tevékenységet vizsgáltuk részletesebben - közölte az NKH közlekedésbiztonsági referense.
Elmondta: nemrégiben bevezettünk egy fogyasztóvédelmi mutatószámoknak nevezett dokumentációt. Ebben három mutatószám létezik, ami egy általános és objektív tükröt próbál mutatni az autós iskolák tevékenységéről.
Az egyik ilyen mutatószám az átlagos képzési óraszám, ami megmutatja, hogy átlagban hány óra alatt tud egy tanulót felkészíteni a képzőszerv. Ez azért fontos, mert ki lehet belőle számolni, hogy körülbelül hány pótórát szükséges majd venni a kötelező óraszámok mellett, és ez körülbelül mennyibe fog kerülni az adott autós iskolánál - magyarázta.
A vizsgasikerességi mutató a második mutatószám, ami megmutatja, hogy az autósiskola összes elméleti és az összes gyakorlati vizsgája közül mennyi lett sikeres, és körülbelül átlagban hányan buknak meg.
A harmadik mutatószám pedig a képzési költség, aminek az autósiskola minden nyilvános hirdetésében meg kell jelennie. Ez pedig megmutatja, hogy mennyibe kerül az adott helyen egy tanulónak az átlagos képzése - sorolta Facsády Orsolya.
A vizsgálat során talált leggyakoribb probléma az volt, hogy az autósiskolák nem jelezték például, hogy mely időszakra vonatkoznak a honlapjukon feltüntetett mutatószámok, valahol feltüntetésre sem kerültek, vagy elavultak a mutatószámok, és azokat nem cserélték ki az új adatokra - közölte a vizsgálat eredményeit az NKH közlekedésbiztonsági referense.
Hanganyag: Németh Zoltán






