eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Mi visz rá egy embert, hogy egy sajtért verekedjen?

Egy tömeg tagjai jellemzően a csoport érzelmi sodrása és alulinformáltsága, illetve az egyéni felelősségérzet elvesztése miatt verekednek meg egy akciós termékért - mondta az InfoRádió által megkérdezett szociálpszichológus a Penny Market tömeghisztériába torkolló sajtakciójával kapcsolatban. A kérdéssel részletesen foglalkozik az InfoRádió Fórum című csütörtöki műsora.

Vasárnap este egy kaposvári, egy dorogi, egy kisbéri és két tatabányai boltban estek egymásnak a vásárlók az akciós sajtért, ami pillanatokon belül elfogyott. Rendőröknek kellett megfékezniük a vásárlókat, a boltokat pedig aznap estére bezárták.

De vajon mi viszi rá az embereket arra, hogy egy olcsó sajtért órákat álldogáljanak a tömegben, ahol verekedés alakul ki közöttük?

Németh Erzsébet szociálpszichológus úgy véli, hogy az ilyen hisztérikus jelenetek kialakulásában közrejátszik, hogy a tömegeket vonzó vásárlási akciókban általában az iskolázatlan munkanélküliek vesznek részt. Számukra egy ártalmatlan vásárlás az önbecsülést fokozó versenyhelyzetté fajulhat.

Mint mondta, az emberek szeretnek jól járni, arra pedig nincsenek felkészülve, hogy az áruházban egy egész tömeggel kel megbirkózni a termékért. Aki azonban elmegy egy ilyen akcióra, az időt és energiát fektet be, és ha nem éri el célját, azaz nem tudja megszerezni az olcsó terméket, akkor a befektetése elvész.

Általában olyan ember megy el, akinek az ideje ugyan nem túl drága, de minél tovább vár egy üzletben, annál inkább felnagyítódik a veszteség.

A tömeg ráadásul érzelmileg is sodorja az egyént, a kialakult általános véleményeket az egyes emberek hamar átveszik. A tömegben ráadásul az egyének felelősségérzete jelentősen lecsökken, az emberek kevésbé érzik felelősnek magukat a saját viselkedésükért, ha úgy érzik, hogy egy tömeg részei. A tömeg ráadásul általában jelentősen alulinformált, nem tudják például azt, hogy mi van a sor elején, és meddig kell még várniuk.

A tömegjelenetek megelőzése így elsősorban kommunikációs kérdés.

Hanganyag: Herczeg Zsolt

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Anyagi szempontból is fontos az ellenzéki pártoknak, hogy jól szerepeljenek az idei európai parlamenti és önkormányzati választáson, mert azzal növelik az esélyüket arra, hogy 2026-ban, az országgyűlési választáson egy százaléknál jobb eredményt érjenek el, és állami támogatásban részesüljenek. Az InfoRádióban Cservák Csaba alkotmányjogász professzor beszélt arról, hogy az állam mikor és miért támogatja a választáson elinduló pártokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Alapjaiban változhatnak meg a közbeszerzések, új reform került az asztalra

Alapjaiban változhatnak meg a közbeszerzések, új reform került az asztalra

A körforgásos gazdaság, a közbeszerzési gyakorlatok javításának, valamint a köz- és magánberuházások hatékony és eredményes felhasználását biztosító adminisztratív kapacitások növelésének szükségességek. Új, EU-szintű összehangolás szükséges ezen területeken, hogy az államszövetség GDP-jének közel 15 százalékát kitevő kifizetések jobban hasznosuljanak, például egy fenntarthatósági kritérium beiktatásával – derül ki Enrico Letta, a Jacques Delors Intézet elnökének átfogó, az Európai Unió egységes piacának reformjára tett javaslatából.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×