eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Feltorlódott járművek a dél-angliai Dover város kikötőjében 2023. április 1-jén. A doveri a Brit-szigetet a kontinentális Európával összekötő legjelentősebb kikötő. A torlódás a rossz időjárás és a francia határellenőrzés fennakadásai miatt alakult ki a húsvéti iskolai szünet kezdetén.
Nyitókép: MTI/EPA/Stuart Brock

Újabb sarcokat kapnak a brit autósok – sajátos klímacélok érdekében

Több mint 150 brit önkormányzat túl akar tenni a kormány emissziós céljain és ehhez olyan eszközökhöz folyamodnak, mint az „idegen” autók kitiltása egyes utcákról, a fizetési behajtási zónák és a parkolás megnehezítése.

Ez volt a pandémia nagy ellentmondása: ugyan sokkal kevesebb volt a jármű és tisztább volt a levegő, de az önkormányzatok még jobban korlátozták az autók forgalmát: egysávossá tettek több utat, letolták a sebességhatárt és büntetni kezdték a nem környéken lakók behajtását egyes utcákba.

A Telegraph című lap szerint a több ezer önkormányzatból 160 olyan vállalásokat tett, hogy akár tíz évvel megelőzi a kormányt a 2050-re kitűzött, úgynevezett „nettó zéró” kibocsátás elérésében.

A lap szerint sok önkormányzat csatlakozott „zöldítő” kampányokhoz – de gyakran úgy, hogy a lakosoknak ebbe nincs nagy beleszólásuk. A több intézményt összefogó és a Canterbury érsek által felügyelt civil szervezet, a Together (Együtt) és a klímapolitikát kritikusan szemlélő Climate Debate kutatása „demokráciaellenesnek” nevezte az önkormányzatok igyekezetét.

A vállalásokkal kapcsolatban nem kérdezték meg a közvéleményt – írják.

Egy sor önkormányzat már most akár tízszeres parkolási díjat ró ki a levegőbe több szén-dioxidot kibocsátó benzines és dízel kocsik, de hibridek tulajdonosaira is, mint az elektromos autók gazdáira. Mindezt úgy, hogy az egyes környékekre szóló, a lakosok által vásárolt parkolási engedélyeket is megdrágították. A bírálók szerint ezzel a szegényebb rétegeket büntetik, mint a gazdagabbakat, akiknek van pénzük új elektromos autót venni. A londoni főpolgármester – a korábbi ígéret ellenére, hogy nem tesz fizetőssé utakat – alagúthasználati díjat vezet be a Temze alatt áthajtó kocsikra.

Miközben az egyes önkormányzatok hatalmas hévvel vetették be magukat az emissziókorlátozó keresztes hadjáratba, Nagy-Britannia mindössze egy százalékkal járul hozzá a világon az üvegházhatást keltő gázok kibocsátásához.

A tanulmány szerzői megjegyzik: az is gond, hogy az önkormányzatok külső, kampányszervezetek embereit vonják be a munkájukba. Ezek egyike a UK100, maga finanszíroz „politikai tanácsadókat”, akik az önkormányzatokat „segítik” klímacéljaik megvalósításában.

Az UK100 által megkövetelt módon az önkormányzatok vállalják, hogy „minden hatalmukban lévő dolgot megtesznek az üvegházi gázok emissziójának gyors mérsékléséért.

Egy másik ilyen lépéseket vállaló szervezet a Polgármesterek Globális Szövetsége. Oxford városa is ebbe tartozik és már most körülbelül 4400 forint napidíjat vet ki az egyes körzetein áthaladó, dízel-, benzin- és hibrid meghajtású kocsikra. Leicester városa már 2030-ra karbonsemleges akar lenni.

Ami gond – írja a Telegraph –, hogy a UK100 nem árulja el, kik a donorjai, de úgy tűnik, milliárdosok támogatásával működik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített Moszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített Moszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×