eur:
411.21
usd:
392.66
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Az Európát Ázsiával összekötő Boszporusz híd Isztambulban 2014. december 11-én. A 1510 méter hosszú híd a város Ortaköy európai kerületét köti össze az ázsiai oldalon fekvő Beylerbeyi kerülettel.
Nyitókép: MTI/Cseke Csilla

Tengeri dugót hozott az olajársapka első napja a Boszporusznál

Törökország teljes körű biztosítási dokumentációt követel a Boszporuszon és a Dardanellákon áthaladó tankerektől. Úgy tűnik, főleg a nyugati biztosítású hajók haladását lassítják.

Hétfőn is hullottak az orosz rakéták Ukrajnára, miközben életbe lépett a Nyugat legújabb büntetőintézkedése az inváziót kezdeményezett Moszkva ellen. Az Európai Unió, a G7-es országok és Ausztrália bevezette az olajár-sapkát, amellyel arra kényszerítenek harmadik országokat, hogy jelenleg maximum 60 dollárt fizessenek a tengeren szállított orosz olaj hordójáért.

A sajátos büntetés fontos eleme, hogy

a nyugatiak biztosítani akarják, hogy az oroszok továbbra is ellássák olajjal a világpiacot, de ne legyen elég pénzük a háború finanszírozására.

Az ársapkát figyelmen kívül hagyó hajók nem kaphatják meg a nagy nyugati cégek biztosítási és egyéb szolgáltatásait – gyakorlatilag lehetetlenné téve, hogy útra keljenek. A kereskedelmi hajózás biztosítási piac 90 százaléka ugyanis nyugati kézben van.

Négy olajipari illetékes hétfőn azt mondta a Financial Timesnak, hogy Törökország immár teljes biztosítási dokumentációt követel meg, ahhoz, hogy átengedje a Boszporuszon és a Dardanellákon az olajtankereket. Ennek nyomán

19 olajszállító hajó torlódott fel hétfőn a Földközi-tengert a Fekete-tengerrel összekötő török vizeken.

Becslések szerint 48 ezer hajó kel át a szoroson minden évben. A Boszporusz nem túl széles, nehéz rajta navigálni és ezért különösen fontos az ütközésekre és olajszennyezésre kötött biztosítás megléte. A világ olajellátásának több mint 3 százaléka halad át ezen a 27 kilométeres útvonalon – jegyezte meg a Middle East Eye. A hírportál és a helyzetről először tudósító Financial Times is úgy ítélte meg, hogy mindez az első jele annak, hogy az ársapka fennakadásokat okozhat a nemzetközi olajpiacon.

A török vizeken át kijutó olaj nagy része Kazahsztánból származik. A közép-ázsiai ország orosz területen áthaladó vezetéken szállítja Novorosszijszk orosz kikötőig a nyersanyagot. A kazah olajra nem vonatkoznak a szankciók, de a jelentős részben olajbevételeiből élő ország kiszolgáltatott helyzetben van – az idén az orosz fél „technikai okokra” hivatkozva többször felfüggesztette a vezeték működését – szakértők szerint burkoltan zsarolva a semlegességéhez ragaszkodó Asztanát, hogy jobban álljon ki az Ukrajnában háborúzó Moszkva mellett.

Most a köztük kazah olajat szállító hajóknak garancialeveleket kell bemutatniuk a biztosítópartnereiktől. A 13 ilyen céget képviselő International Group of P&I Clubs nevű szervezet azt mondta, hogy a török követelés sokkal szigorúbb, mint a korábbiak. A csoport tagjai nem tudnak kártérítést garantálni a szankciósértés esetén – közölte az egyik cég. „Konstruktív tárgyalásokat folytatunk, hogy megoldjuk a helyzetet” – mondta Nick Shaw, a képviseleti szervezet vezérigazgatója az FT-nek.

Egy amerikai pénzügyminisztériumi illetékes közölte: Washington tudatában van annak, hogy az új török irányelvek „komplikálhatják” a hajók áthaladását és a britekkel együtt „jelezték aggodalmukat” török illetékesek felé.

Az FT szerint közben Moszkva 100 hajóból álló, úgynevezett „árnyékflottát” hozott létre, amellyel megpróbálja kijátszani a szankciókat – például úgy, hogy biztosítás vagy nyugati biztosítás nélkül hajóznak. Egy olajipari illetékes szerint orosz biztosítócégek garancialeveleket mutattak be a törököknek, akik a nyugati biztosítású hajók mozgását lassítják.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×