Infostart.hu
eur:
388.58
usd:
330.66
bux:
110619.36
2025. december 22. hétfő Zénó
Olaf Scholz német kancellár (k) beszédet mond a német szövetségi parlament (Bundestag) ülésén Berlinben 2022. március 23-án. Egyéb témák mellett a kancellári hivatal költségvetéséről tanácskoznak a képviselők.
Nyitókép: MTI/EPA/Clemens Bilan

18 CDU/CSU-jelölt nyert, mégis lemaradt a Bundestagról: Friedrich Merz átírná a választási szabályokat

Több szempontból is nehéz fába vágta a fejszéjét Friedrich Merz. Az előre hozott parlamenti választások konzervatív győztese, Németország minden bizonnyal jövendő kancellárja számára nem lesz könnyű az eddigi nagy ellenféllel, a szociáldemokrata SPD-vel való közös kormányalakítás. A 69 éves kereszténydemokrata politikus ráadásul az új választójogi törvényt is pellengérre kívánja állítani.

A nehezebbnél nehezebb feladatok valósággal sorjáznak a keresztény pártok kancellárjelöltje előtt. A migrációs válság enyhítése, a két éve recesszió sújtotta gazdaság talpra állítása, valamint a külpolitika rendkívül nehéz kihívásai súlyos erőpróbát jelentenek Friedrich Merz számára, aki húsvétig cselekvőképes kormányt kíván alakítani.

Mindezek fényében gyakorlatilag eltörpül a választójog reformja, amivel Friedrich Merz elemzők szerint hosszabb távú regnálását kívánja elősegíteni. A célkitűzés valójában súlytalannak tűnik az említett feladatokhoz viszonyítva, ennek ellenére a kancellárjelölt a választási győzelem eufóriájában ténylegesen utalt már erre. Nem másról van ugyanis szó, mint a reform reformjától, azaz a 2023 tavaszán életbe lépett és a vasárnapi választásokon első ízben alkalmazott új választójogi törvény újraszabásáról. A reform a korábbi, Olaf Scholz kancellár vezette hárompárti koalíció "terméke", amelynek nyomán 736-ról 630 csökkent a Buindestag létszáma, ugyanakkor nem változott a leadott szavazatok kettős rendszere, amely egyrészt a közvetlen jelölteket, másrészt a pártok listás esélyeit foglalja magában. A közvetlen jelöltek parlamenti bejutási esélye ugyanakkor eltörpült a listán szerzett esélyek mögött. Ez az úgynevezett Zewite Stimme továbbra is meghatározó maradt a Bundestag mandátumainak elosztása szempontjából.

Egybehangzó értesülések szerint Friedrich Merz és a kisebbik keresztény párt, a CSU elnöke, Markus Söder ezen kíván változtatni. A konzervatívok a szavazatok több mint 28 százalékával megnyerték ugyan a választásokat, mandátumai számát azonban a 2021 szeptemberében tartott legutóbbi szavazáshoz viszonyítva leginkább a radikális jobboldali ellenzéki AfD párt növelte.

A rendszer Merz és tábora szerint a választási győzelem ellenére leginkább a konzervatívokat sújtotta, és több választókerületi győztesük a győzelem ellenére parlamenti mandátum nélkül maradt. Ezért a leendő kancellár eltökélt szándéka, hogy módosítsa az új választási törvényt, és így a "jelenlegi igazságtalanságokat" orvosolná.

A politikus arra utalt, hogy az országos győzelem ellenére a CDU, illetve a CSU sok mandátumot veszített. Összesen 23 olyan jelölt volt, aki az adott körzet megnyerése ellenére lemaradt a Bundestagba jutásról, és a 23 politikus közül 15 CDU-s és 3 CSU-s jelölt volt. Hasonló okokból négy AfD-s és egy szociáldemokrata politikus a választókerületi siker ellenére a parlamenten kívül maradt.

Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×