Spanyolország második legnagyobb városából, Barcelonából csaknem teljesen kitiltották csütörtöktől a Spanyolországban 2006 előtt forgalomba helyezett dízelautókat és a 2000 előtt üzembe helyezett benzines gépkocsikat.
Ezek munkanapokon, hétfőtől péntekig 7 és 20 óra között nem hajthatnak be az 1,6 millió lakosú katalán városba, és a tilalom megsértésért legalább 100 euró büntetést szabnak ki rájuk.
Ugyanakkor évente 10 alkalommal - 10 napra - ezek a gépjárművek is behajtási engedélyt igényelhetnek.
A Spanyolországon kívül regisztrált - vagyis külföldi rendszámú -, régebbi gyártmányú autók az önkormányzattól kérhetnek behajtási engedélyt a tiltott övezetbe, ennek hiányában őket is legalább 100 euró bírsággal sújtják. 2021-től a furgonok, a kamionok és a buszok régi évjárataira is kiterjesztik a behajtási tilalmat.
A polgármesteri hivatal szerint a csütörtökön életbe lépett behajtási tilalom 50 ezer gépkocsit érint, és 15 százalékkal csökkenti a nitrogén-dioxid-kibocsátást a katalán fővárosban.
Az EFE spanyol hírügynökség szerint
Barcelonában Európa egyik legnagyobb - 95 négyzetkilométeres - korlátozott gépjárműforgalmú övezete jött létre.
Barcelonában már 2002 óta meghaladja a légszennyezettség a nemzetközi egészségügyi határértékeket, egy önkormányzati jelentés szerint 2010 és 2017 között évi átlagban 424 ember idő előtti halálát okozta a szennyezett levegő.
Spanyolország fővárosában, Madridban tovább szigorítottak
a történelmi városközpontban már egy éve érvényben lévő behajtási korlátozásokon, és kiterjesztették a tiltott övezet határait, ugyanakkor az még mindig jóval kisebb a barcelonainál.
Az új évtől nem közlekedhetnek öregebb dízelüzemű gépkocsik Belgium legnagyobb városaiban.
Brüsszelbe legfeljebb Euro-4-es környezetvédelmi besorolású dízelautók hajthatnak be, Antwerpenbe és Gentbe még ezek is csak díjfizetés ellenében és korlátott időtartamra.
A benzin- és gázüzemi autók csak akkor hajthatnak be a három belga nagyvárosba, ha legalább az Euro-2-es normát teljesítik. A belga autóklub szerint a behajtási tilalom a dízelautók 17 százalékát érinti.
A fővárosban, Brüsszelben a jogszabály betartását automatikusan ellenőrzik a térfigyelő kamerák.