eur:
409.18
usd:
389.29
bux:
79720.35
2024. december 17. kedd Lázár, Olimpia
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez - olvasható Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) hétfőn közzétett jelentésében.

A brüsszeli székhelyű szakmai képviseleti szervezet szerint 2017 és 2023 között az elektromos autók eladása az EU-ban háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőpontok telepítése.

„Az elektromos autók tömeges elterjedésére van szükség az összes tagországban, hogy elérjük az unió ambiciózus szén-dioxid-csökkentési céljait. Ez azonban nem fog megtörténni a töltőinfrastruktúra széles körű elérhetősége nélkül” – hívta fel a figyelmet Sigrid de Vries, az ACEA igazgatója.

De Vries szerint aggasztó, hogy a töltőinfrastruktúra kiépítése az elmúlt években nem tartott lépést az elektromos autók értékesítésével. „Az infrastrukturális szakadék a jövőben tovább nőhet, az Európai Bizottság becsléseinél sokkal nagyobb mértékben” – tette hozzá.

Az ACEA adatai szerint, tavaly alig több mint 150 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek üzembe az EU-ban. Az Európai Bizottság szerint 2030-ig 3,5 millió töltőpontot kellene telepíteni, ami évente 410 ezer állomás létrehozását jelentené. Az ACEA azonban úgy becsüli, hogy 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lenne szükség. Ennek eléréséhez

évente 1,2 millió töltőállomás létrehozására lenne szükség, ami a legutóbbi éves telepítési arány nyolcszorosa.

„A nyilvános töltőpontokhoz való akadálymentes hozzáférés a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elengedhetetlen feltétele, a piaci támogatás és a versenyképes európai gyártási keret mellett. A nyilvános töltőinfrastruktúrába történő beruházásokat sürgősen fel kell gyorsítani” – figyelmeztetett de Vries.

Az EU számvevőszéke is erre mutatott rá legutóbbi jelentésében. Az uniós testület szerint az elektromobilitáshoz jelentős feltöltési infrastruktúra szükséges, ennek lefedettsége, hozzáférhetősége azonban még nem megfelelő. 2021-es jelentésükre hivatkozva a számvevők úgy vélik, az EU-ban sehol sincs elég feltöltőállomás, a meglévők legtöbbje Franciaországban, Németországban és Hollandiában található, míg az unió keleti felében különösen ritkák.

Az EU célkitűzése szerint 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátását.

Címlapról ajánljuk
Bakondi György: Szíriában a helyzet képlékeny, bonyolult és veszélyes

Bakondi György: Szíriában a helyzet képlékeny, bonyolult és veszélyes

Bakondi György szerint a szír elnök bukása után nem tudható, hogy lesz-e demokratikus átalakulás az országban. A Nyugat-Európában élő szírek egy része hazatérne, mások kivárnak – erről beszélt az InfoRádió Aréna című műsorban. A miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja beszélt a migrációs nyomás változásáról és az orosz–ukrán háborúban várható fejleményekről is.

Bonyolódik a válsághelyzet az északi szomszédunkban

Szlovákia több kórházában is nyilatkozatot nyújtottak be az orvosok a túlórák, valamint az éjszakai és hétvégi szolgálatteljesítés megtagadásáról. Alig két héttel az orvosok felmondási idejének lejárta előtt a Szlovák Orvosszakszervezet és az egészségügyi miniszter azon vitázik, kikkel kellene tárgyalóasztalhoz ülni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.17. kedd, 18:00
Téglásy Kristóf
a Drogkutató Intézet stratégiai igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×