Az új villanyautók hazai piacán 2022-ben a 4709 forgalomba helyezés 9,23 százalékos emelkedést jelentett, miközben a teljes újautó-piac 8,54 százalékot esett tavaly. A vezess.hu összeállítása szerint számos nehézséggel küzdenek a tisztán elektromos személyautók értékesítői. Rengeteg bizonytalanság közepette durván emelkednek az árak, és akad olyan importőr, aki szerint tulajdonképpen még akkora növekedés sem volt az előző évhez képest, mint amit ez a szám mutat.
Gondot jelentett, hogy 2022-ben nem volt állami támogatásra pályázati lehetőség, ráadásul az elektromos autóknál még drasztikusabb áremelkedés volt, bőven az átlagos 20 százalék felett.
A Datahouse-adatbázisa szerint összesen 32 márka 74 különféle modellt kínált Magyarországon tisztán elektromos személyautóból, és Teslából adtak el a legtöbbet. Közel hatszáz darab új Teslára került magyar rendszám tavaly, az eddigi vezető Kia gyengébb évet zárt).
Márka | Darab | Változás (db) | Változás (%) | |
1. | Tesla | 597 | 413 | 224,46 |
2. | Kia | 524 | -137 | -20,73 |
3. | BMW | 469 | 255 | 119,16 |
4. | Mercedes | 455 | 214 | 88,80 |
5. | Dacia | 386 | 123 | 46,77 |
6. | Volkswagen | 324 | -173 | -34,81 |
7. | Hyundai | 299 | -138 | -31,58 |
8. | Škoda | 206 | -39 | -15,92 |
9. | Nissan | 202 | -272 | -57,38 |
10. | Volvo | 176 | 141 | 402,86 |
A legjobban fogyó modellek listáját is egy Tesla vezeti, és szintén egy Kia a második, a világszerte népszerű Model 3-at a generáció- és kisebb névváltáson áteső Niro EV követi.
Modell | Darab | Változás (db) | Változás (%) | |
1. | Tesla Model 3 | 397 | 230 | 137,72 |
2-3. | Kia Niro EV | 386 | -217 | -35,99 |
2-3. | Dacia Spring | 386 | 123 | 46,77 |
4. | Škoda Enyaq | 204 | 20 | 10,87 |
5. | Nissan Leaf | 184 | -252 | -57,8 |
6. | Tesla Model Y | 183 | 168 | 1120 |
7. | Fiat 500 | 171 | -19 | -10 |
8. | BMW iX | 167 | 139 | 496,43 |
9. | Hyundai Ioniq 5 | 120 | 44 | 57,89 |
10. | Mercedes EQA | 118 | 25 | 26,88 |
Hiába kínál a mai Magyarországon 32 különféle márka tisztán elektromos személyautót, közülük mindössze öten képesek egynél több termékkel érdemi forgalomba helyezést felmutatni: a BMW és a Hyundai 3-3, míg a Tesla, a Kia, a Mercedes és a Volkswagen 2-2 modellel szerepel a top 20-ban.
Az elmúlt esztendő egyik érdekes jelenségeként gyakorlatilag egy szintre került a prémiummárkák és a népautósabb brandek villanyautóinak alapára. Ma egy Kia EV6 21,89 millió forintról indul, egy Hyundai Ioniq 5 20,9 millióról, a Volkswagen ID.4 21,9 millióról, a Toyota bZ4X 23,1 millióról, a Nissan Ariya pedig 29,39 millióról, miközben a BMW iX3 24,55 millióról, az i4 pedig 25,37 millióról.
A Tesla viszont árat csökkentett, jelen pillanatban a Model 3 alapára 18,99 millió forint (egy hete 21,69 millió volt), a Model Y most 19,99 milliótól rendelhető (22,99 volt). A részvények drámai esésének megfordítására – ezzel újabb piacfoglalásra – bevezetett árcsökkentések elérték Magyarországot is.