A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértői több fórumon is amellett érveltek, hogy az adósoknak megéri kihasználni a moratórium lehetőségét, aki mégis úgy dönt, hogy tovább törleszti hitelét, nyilatkoznia kell erről bankjánál.
Az MNB szakértői hangsúlyozták, hogy a törlesztőrészletek nem változnak a moratórium lejártát követően, a tőketartozást sem a fizetési moratórium ideje alatt, sem a fizetési moratórium lejártát követően nem lehet a moratórium ideje alatt nem teljesített kamat összegével megnövelni.
Ezt a kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben kell megfizetni. A futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező részletekben megfizetendő kamat összege együttesen ne haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét. A kamatra vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni a díjakra is.
A Takarékbanknál az ügyfelek négyféle platformon jelezhetik fizetési szándékukat: a call centeren, e-mailen, postai úton, illetve indokolt esetben a Takarékbank bármely bankfiókjában fogadja az ügyféligényeket, napokon belül pedig további csatornákon is lehetővé teszi a nyilatkozattételt. A bank arra számít, hogy nagy számban lesznek olyanok, akik nem élnek a moratóriummal.
Az ügyfelek december 31-éig bármikor jelezhetik, hogy mégis folytatják a hitelük törlesztését, ugyanúgy, ahogy azt is, ha mégis élni kívánnak a moratóriummal. Amennyiben több hitelük van, ezt minden hitelnél külön tehetik meg. Ilyen esetekben egyszerűen nyilatkozniuk kell a banknak, hogy adott időponttól kezdve mégis törlesztenek, illetve élnek a moratóriummal.
Nyilatkozni három esetben kell. Elsőként akkor, ha egy ügyfél most nem él a moratóriummal és tovább törleszti hitelét.
Másodszor majd akkor, ha most tovább törleszt, de később meggondolja magát, és felfüggeszti a fizetést. Harmadszor, ha most él a moratóriummal, később azonban úgy dönt, mégis folytatja a törlesztést. Egyedül akkor nem kell nyilatkoznia az ügyfélnek, ha most felfüggeszti a törlesztését, és nem is változtatja meg a döntését.
A nyilatkozathoz a hitel felvevőjének néhány adata, valamint több, a hitelszerződéshez kapcsolódó információ szükséges, a magánszemélyeknek és a vállalatoknak szóló nyilatkozatsablon a bank honlapjáról letölthető.
A K&H bank honlapja szerint az ügyfelek e-bank üzenetben, K&H mobilbank üzenetben, K&H mobilbankból telefonon, illetve a K&H Távbankon keresztül jelezhetik törlesztési szándékukat.
Az OTP Banknál az internetbankon keresztül, illetve a honlapon egy nyilatkozat kitöltésével is lehetősége van az ügyfeleknek folytatni a törlesztést.