A szervezet 27 országban hasonlította össze három ruházati- és egy kozmetikai áruházlánc árképzését: a Heness & Mauritz (H & M), a Clemens & August (C & A), valamint a Zaráét. Vizsgálták a Body Shop nemzetközi árképzését is, ilyen üzletek egyelőre Magyarországon nincsenek.
A felmérés készítői három női és egy férfiruházat árait hasonlították össze.
Magyarország a középmezőnyben végzett, ám bizonyos termékek esetében még Ausztria és Németország is olcsóbbnak bizonyult - mondta az InfoRádióban Morvai György, az Európai Fogyasztói Központ magyarországi irodájának igazgatója.
A termékek összességében Portugáliában voltak a legolcsóbbak - a farmerek átlagosan 10 euróval voltak olcsóbbak itt, mint például Finnországban, Olaszországban vagy Ausztriában -, és igen drágák voltak a skandináv országok, bár a svéd H & M Svédországban volt a legolcsóbb.
Érdekesség, hogy a C & A egyik farmerja Szlovákiában lényegesen drágább, mint Ausztriában, előbbi helyen 43 euró, míg az utóbbiban 29. Az üzletlánc termékei északi szomszédunknál általánosságban véve drágábbak, mint az európai átlag.
A Body Shop Svédországban a legdrágább, de Belgiumban, Luxemburgban, Írországban és Ausztriában is átlagosan 2-3 euróval volt drágább a vizsgált termék, mint Németországban.
Magyarországon, Csehországban, Dániában, Norvégiában és Nagy Britanniában - azaz az eurózónán kívüli országokban - az árak nagyobb mértékben térnek el az európai átlagáraktól, mint az eurozóna országaiban (kivéve Portugáliát).
A felmérés azt is megmutatta, hogy az árak az új tagállamokban ugyanakkorák vagy akár még magasabbak is lehetnek, mint az európai átlag. A korábbi várakozásokkal ellentétben tehát a fogyasztók ezen országokban átlagosan ugyannyit vagy akár többet is fizetnek ugyanazon termékért, annak ellenére, hogy az egy főre jutó jövedelem lényegesen alacsonyabb.
Hanganyag: Sigmond Árpád