Hamarosan megkezdődhet a balatoni körvasút, valamint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter tájékoztatása szerint a kitartó lobbizás eredményeként a projektre idén 7,5 milliárd forint áll az Építési és Közlekedési Minisztérium rendelkezésére.
Navracsics Tibor az InfoRádióban úgy fogalmazott, a környezetvédelem és a fenntarthatóság szempontjából is fontos, hogy a Balaton északi partján végig villamosvasúttal lehessen közlekedni. Az északi parton jelenleg csak Balatonfüredig járnak villanymozdonyok, onnantól dízelvonatok vontatják a szerelvényeket Tapolcáig, illetve Keszthelyig. A tárcavezető kiemelte: már a villamosítás előtt elkezdődtek a korszerűsítési munkálatok, melyek eredményeképpen már több mint egy hete modernebb dízelmozdonyok húzzák Balatonfüredtől a kocsikat a vonalon.
Mint mondta, ha forgalomba állnak a villanyvonatok, akkor nemcsak környezetbarátabb, hanem sokkal gyorsabb is lesz a közlekedés a balatonfüredi mozdonycserék megszűnésével, így 20-30 perccel rövidebb lehet a menetidő, ugyanis a vonalon közlekedőknek jelenleg nagyjából ennyit kell várakozniuk a váltás miatt. Navracsics Tibor sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a vágányok és a szerelvények idejétmúlt állapota miatt szinte ugyanannyi a vasúti menetidő Tapolca és Budapest között, mint száz évvel ezelőtt.
A miniszter szerint közlekedési szempontból „meglehetősen aránytalan” a Balaton két partja, hiszen míg délen végig villamosított a vasút, illetve az M7-es autópálya is megkönnyíti a Balaton megközelítését, addig az északi part településeire „sokkal kalandosabban lehet eljutni”, ha valaki vonattal közlekedik, aminek elsősorban a kényszerű mozdonycsere az oka. Az autósoknak sem sokkal könnyebb a helyzetük, hiszen a 8-as gyorsforgalmi út csak Herendig vezet, onnan pedig nem túl jó minőségű utakon lehet továbbmenni az északi partra, ahol a 71-es főút a 7-es a 76-os főutakat köti össze több mint száz kilométeren át. Navracsics Tibor úgy véli,
a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosítása növelni fogja a Balaton északi partjának turisztikai vonzerejét,
de ugyanennyire fontosnak tartja, hogy a projekt megvalósításával „sokkal élhetőbbé válik” az északi part, illetve a Balaton-felvidék.
A közigazgatási és területfejlesztési miniszter régóta dédelgetett álma a Balaton körbevonatozhatósága, és ebben is jelentős előrelépést sikerült elérni, ugyanis megkezdődtek a balatoni körvasút tervezési munkái is. Azt gondolja, hogy a Balaton mint turisztikai attrakció kiaknázatlan helyszín, sok-sok törleszteni való van ebből a szempontból, ezért lényegesnek tartja a tömegközlekedés fejlesztését, korszerűsítését. Navracsics Tibor úgy véli, egy-egy esős nyári napon sok turista elgondolkodik azon, milyen jó lenne körbevonatozni a Balatont, de a jelenlegi körülmények között eléggé próbára teszi az emberek türelmét egy ilyen túra, ugyanis
többször át kell szállni, ami nagyon elnyújtja a menetidőt, és a családok többsége nem is vállal be egy ilyen hosszú, rengeteg bizonytalansággal, akár váratlan helyzetekkel is járó programot.
A tárcavezető elmondta: mindössze két új deltavágány és néhány kisebb módosítás szükséges ahhoz, hogy egyetlen szerelvénnyel körbe lehessen vonatozni a Balatont, ami egyrészt kiváló családi szórakozást biztosítana, másrészt a tó környékén élők közlekedését is jelentősen megkönnyítené, mivel gyorsabban lehetne eljutni a munkahelyekre vagy az iskolába. Navracsics Tibor hozzátette: autóval még viszonylag könnyen, jó körülmények között meg lehet közelíteni az északi partot a déliről indulva, vonattal viszont „meglehetősen nehézkes vállalkozás”. Mint fogalmazott, az egész térség egybetartozását nagyon jelentős mértékben erősítheti, ha megvalósul a balatoni körvasút.
Navracsics Tibor közölte: az említett 7,5 milliárd forintot elsősorban tervezési munkákra, a Balaton környékén lévő vasútállomások felújítására fordítják, a következő években pedig további forrásra lesz majd szükség más projektekre. Elsősorban uniós pályázatban gondolkodnak, hiszen a vasútfejlesztés egy olyan terület, ami szerepel a támogatható pontok között. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter bízik benne, hogy sikeresen tudnak pályázni, ugyanis az említett célok, tervek megvalósítására komoly összegeket kell megmozgatni, ami „nagyon megterhelné a nemzeti költségvetést”. Úgy véli, a balatoni vasútprojekt egybeesik az Európai Unió fejlesztési céljaival, ezért reménykedik benne, hogy a kötelezettségek teljesítése után folyósítják majd a szükséges forrást Brüsszelből.