Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter beszédet mond az önkormányzatok vis maior támogatásáról szóló oklevelek átadásán a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumban 2025. április 16-án.
Nyitókép: MTI/Hegedüs Róbert

Navracsics Tibor: a balatoni vasútfejlesztések növelni fogják az északi part turisztikai vonzerejét

A vágányok és a szerelvények rossz állapota miatt szinte ugyanannyi a vasúti menetidő Tapolca és Budapest között, mint száz évvel ezelőtt – mondta az InfoRádióban a közigazgatási és területfejlesztési miniszter. A tárcavezető szerint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal tervezett villamosításával „sokkal élhetőbbé válik” az északi part, a balatoni körvasút pedig jelentősen megkönnyítené a tó környékén élők közlekedését is.

Hamarosan megkezdődhet a balatoni körvasút, valamint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter tájékoztatása szerint a kitartó lobbizás eredményeként a projektre idén 7,5 milliárd forint áll az Építési és Közlekedési Minisztérium rendelkezésére.

Navracsics Tibor az InfoRádióban úgy fogalmazott, a környezetvédelem és a fenntarthatóság szempontjából is fontos, hogy a Balaton északi partján végig villamosvasúttal lehessen közlekedni. Az északi parton jelenleg csak Balatonfüredig járnak villanymozdonyok, onnantól dízelvonatok vontatják a szerelvényeket Tapolcáig, illetve Keszthelyig. A tárcavezető kiemelte: már a villamosítás előtt elkezdődtek a korszerűsítési munkálatok, melyek eredményeképpen már több mint egy hete modernebb dízelmozdonyok húzzák Balatonfüredtől a kocsikat a vonalon.

Mint mondta, ha forgalomba állnak a villanyvonatok, akkor nemcsak környezetbarátabb, hanem sokkal gyorsabb is lesz a közlekedés a balatonfüredi mozdonycserék megszűnésével, így 20-30 perccel rövidebb lehet a menetidő, ugyanis a vonalon közlekedőknek jelenleg nagyjából ennyit kell várakozniuk a váltás miatt. Navracsics Tibor sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a vágányok és a szerelvények idejétmúlt állapota miatt szinte ugyanannyi a vasúti menetidő Tapolca és Budapest között, mint száz évvel ezelőtt.

A miniszter szerint közlekedési szempontból „meglehetősen aránytalan” a Balaton két partja, hiszen míg délen végig villamosított a vasút, illetve az M7-es autópálya is megkönnyíti a Balaton megközelítését, addig az északi part településeire „sokkal kalandosabban lehet eljutni”, ha valaki vonattal közlekedik, aminek elsősorban a kényszerű mozdonycsere az oka. Az autósoknak sem sokkal könnyebb a helyzetük, hiszen a 8-as gyorsforgalmi út csak Herendig vezet, onnan pedig nem túl jó minőségű utakon lehet továbbmenni az északi partra, ahol a 71-es főút a 7-es a 76-os főutakat köti össze több mint száz kilométeren át. Navracsics Tibor úgy véli,

a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosítása növelni fogja a Balaton északi partjának turisztikai vonzerejét,

de ugyanennyire fontosnak tartja, hogy a projekt megvalósításával „sokkal élhetőbbé válik” az északi part, illetve a Balaton-felvidék.

A közigazgatási és területfejlesztési miniszter régóta dédelgetett álma a Balaton körbevonatozhatósága, és ebben is jelentős előrelépést sikerült elérni, ugyanis megkezdődtek a balatoni körvasút tervezési munkái is. Azt gondolja, hogy a Balaton mint turisztikai attrakció kiaknázatlan helyszín, sok-sok törleszteni való van ebből a szempontból, ezért lényegesnek tartja a tömegközlekedés fejlesztését, korszerűsítését. Navracsics Tibor úgy véli, egy-egy esős nyári napon sok turista elgondolkodik azon, milyen jó lenne körbevonatozni a Balatont, de a jelenlegi körülmények között eléggé próbára teszi az emberek türelmét egy ilyen túra, ugyanis

többször át kell szállni, ami nagyon elnyújtja a menetidőt, és a családok többsége nem is vállal be egy ilyen hosszú, rengeteg bizonytalansággal, akár váratlan helyzetekkel is járó programot.

A tárcavezető elmondta: mindössze két új deltavágány és néhány kisebb módosítás szükséges ahhoz, hogy egyetlen szerelvénnyel körbe lehessen vonatozni a Balatont, ami egyrészt kiváló családi szórakozást biztosítana, másrészt a tó környékén élők közlekedését is jelentősen megkönnyítené, mivel gyorsabban lehetne eljutni a munkahelyekre vagy az iskolába. Navracsics Tibor hozzátette: autóval még viszonylag könnyen, jó körülmények között meg lehet közelíteni az északi partot a déliről indulva, vonattal viszont „meglehetősen nehézkes vállalkozás”. Mint fogalmazott, az egész térség egybetartozását nagyon jelentős mértékben erősítheti, ha megvalósul a balatoni körvasút.

Navracsics Tibor közölte: az említett 7,5 milliárd forintot elsősorban tervezési munkákra, a Balaton környékén lévő vasútállomások felújítására fordítják, a következő években pedig további forrásra lesz majd szükség más projektekre. Elsősorban uniós pályázatban gondolkodnak, hiszen a vasútfejlesztés egy olyan terület, ami szerepel a támogatható pontok között. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter bízik benne, hogy sikeresen tudnak pályázni, ugyanis az említett célok, tervek megvalósítására komoly összegeket kell megmozgatni, ami „nagyon megterhelné a nemzeti költségvetést”. Úgy véli, a balatoni vasútprojekt egybeesik az Európai Unió fejlesztési céljaival, ezért reménykedik benne, hogy a kötelezettségek teljesítése után folyósítják majd a szükséges forrást Brüsszelből.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×