eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédet mond az EU közlekedési minisztereinek informális találkozóján a Várkert bazárban 2024. szeptember 20-án. A tanácskozást az Európai Unió Tanácsának magyar elnöksége keretében rendezték.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Lázár János: növelni kell a közlekedés versenyképességét

Az európai közlekedéspolitika vezetők Budapesten tanácskoznak.

Az európai közlekedéspolitika vezetői arról tanácskoznak Budapesten, hogyan lehetne az EU-ban hozzájárulni az ágazat versenyképességének növeléséhez - mondta Lázár János pénteken Budapesten az unió közlekedési minisztereinek informális találkozója előtt újságíróknak.

A magyar EU-elnökség keretében zajló tanácskozást felvezetve az építési és közlekedési miniszter kiemelte: ha nem javul Európa versenyképessége, akkor jelentős mértékben lemarad Amerikától és Kínától is, ezért a magyar uniós elnökség legfontosabb célkitűzése, hogy az EU versenyképességének igazi lökést adjon.

A találkozón - amelynek második részében a vasúti ágazat jövőjét is áttekintik a résztvevők - az EU tagországok és illetékes intézményeinek képviselői mellett jelen vannak a nyugat-balkáni országok, Moldova, Georgia, Svájc, Izland, Liechtenstein és Norvégia miniszterei, államtitkárai is. Az ülésen ott van Matteo Salvini volt olasz belügyminiszter is, az Északi Liga vezetője, aki a jelenlegi római kormányban az infrastrukturális és közlekedési tárcát vezeti.

A rendezvényen mondott bevezetőjében Lázár János arról beszélt, hogy a közelmúltban napvilágot látott két uniós jelentés, Enrico Letta és Mario Draghi egyaránt arra a következtetésre jutott, hogy Európa gazdasági versenyképességét jelentős mértékben növelni kell.

"A magyar soros EU-elnökség legfontosabb kihívása, hogy egy versenyképességi megállapodáshoz, fordulathoz a szakterületeken hozzájáruljon. A közlekedés a feltétele annak, hogy az ipar, a szolgáltatás és valamennyi szektor versenyképes legyen Európában" - mondta Lázár János.

Megjegyezte, hogy ma Európa a világ országaihoz képest biztonságos közösség, kérdés, ez miként maradhat meg a jövő generációi számára, és képesek vagyunk-e garantálni a biztonságot és a gyarapodást. Hozzátette, hogy komoly kihívások állnak előttünk, az utóbbi négy évben a pandémia, a klímaváltozás és a háborúk is megjelentek, de ezek nem csak problémákat, nehézségeket, katasztrófákat okoztak, komoly lehetőséggel is járnak mindenki számára.

"Kérdés, hogy ennek megragadására felkészülünk-e? A mostani tanácskozás házigazdájaként fontosnak gondolom megvitatni, hogy a versenyképességet miként lehet összehozni a zöld átmenet, a dekarbonizáció kérdésével, azok egymást erősítik vagy gyengítik, lehet-e ebben konszenzust találni vagy módosítani kell a célokat" - vetette fel a miniszter.

Lázár János leszögezte, hogy a versenyképességi ambícióból nem lehet engedni, de kérdés, hogy a közlekedésben a zöld átmenet milyen óriási költségeket, beruházásokat indukál, és a tagállamok ezt képesek lesznek-e finanszírozni.

A vasúti ágazatról szólva arról beszélt, hogy egy nehéz helyzetben lévő ágazatot vezet Magyarországon, miközben az emberek leginkább a közlekedés terén találkoznak az állammal, ezért ez nagyon fontos társadalompolitikai kérdés is.

"Nem ismerek olyan országot, ahol elég pénz jutna a közlekedésre. A Letta- és a Draghi-jelentés fontos megállapításainak konklúziója mégiscsak az, honnan jöhet ehhez a pénz, a forrás ehhez a finanszírozáshoz, illetve meg kell találnunk azokat a nemzeti közösségi forrásokat, amelyekkel a közlekedés ügyét fejleszteni tudjuk. A közlekedés hosszútávú befektetés, megtérülése időt igényel, és nagyon költséges vállalkozás, mégis megspórolhatatlan, hogy a választópolgárok és az európai jólét fenntartása érdekében ezeket a beruházásokat megvalósítsuk" - hangsúlyozta Lázár János.

A miniszter úgy fogalmazott, hogy Magyarország fontos vállalása, hogy kulcsország legyen Európa közepén, és a híd szerepét próbálja betölteni, a közlekedés területén ehhez késznek és képesnek kell lennie északot, délt, keletet és nyugatot egymáshoz közelebb hozni.

"Ebben ajánlunk egy novemberi kezdeményezésünkkel szövetséget minden európai partnerünknek, a tagállamok közösségének és a sok politikai vita közepette is a Bizottságnak" - mondta az építési és közlekedési miniszter.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×